Fr. v. Andrea Larsson, Disa Molin, Anicka Larsson (ersatt av Franciane Tartari), Andrea Olsson och  Anna Josefsson.
Fr. v. Andrea Larsson, Disa Molin, Anicka Larsson (ersatt av Franciane Tartari), Andrea Olsson och Anna Josefsson.

Fem kvinnor i finalen av 30-årsjubilerande Årets Konditor

En av höjdpunkterna under Bak & Chokladfestivalen, 11-14 oktober på Stockholmsmässan, är som vanligt finalen i den prestigefyllda tävlingen Årets Konditor som i år fyller 30. Alla de fem finalisterna är för första gången kvinnor, och temat för årets tävling är ”Tivoli”.

Fem av landets skickligaste konditorer har tagit sig vidare till final i Årets Konditor 2018, och för första gången är alla finalister kvinnor. Under tävlingen kommer de att utmana varandra, inför publik och jury, i bland annat teknisk skicklighet, smak och estetik. I år firar tävlingen 30-årsjubileum, och konkurrensen om den ärofyllda titeln Årets Konditor 2018, tillika svensk mästare för professionella konditorer, är hård.

Lustfyllt tävlingstema

Med årets lustfyllda tema ”Tivoli” väntas finalisterna bjuda på en fantasieggande åktur som verkligen tar ut svängarna såväl hantverksmässigt som smakmässigt. Med temat i fokus ska finalisterna genomföra fyra olika delmoment: tårta, tre sorters söta ”finger foods”, en tallriksdessert och ett hemligt moment. I det sistnämnda ställs finalisternas kreativitet och innovationsförmåga verkligen på prov, då de får fria händer att skapa ett bakverk utifrån juryns direktiv.
Finalisterna i Årets Konditor 2018 har sammanlagt tio timmar på sig, fördelat över två dagar, den 11 och 12 oktober.
Plats:Tävlingsområdet B04:100

Finalisterna i Årets Konditor är:

Andrea Olsson, Värmland, restaurangkonditor på Körunda Hotell & Konferens i Stockholm.

Magdalena Larsson, Göteborg, konditor på Cederleüfs & Svenheimers Bageri och Konditori i Göteborg.

Disa Molin, Göteborg, konditor på Nääs Fabriker Hotell & Restaurang i Göteborg.

Anna Josefsson,Göteborg, bagare och konditor på Upper House i Gothia Towers i Göteborg.

Franciane Tartari, Kiruna, chefskonditor på FIKA by SPIS i Kiruna.
(Francíane ersätter Anicka Larsson som av personliga skäl valt att hoppa av tävlingen).

Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, arrangör av Årets Konditor:

– Med detta startfält är jag helt övertygad om att det kommer att bli en ögonbrynshöjande final. I år hoppas jag att de tävlande vågar ta ut svängarna lite extra och bjuda oss på spännande smakkombinationer och tivoliinspirerade bakverk med en kreativ höjd utöver det vanliga, säger Martin Lundell och fortsätter:

– Årets upplaga av tävlingen kommer att vara extra storslagen då vi firar hela 30 år. Att vi har jubileum kommer inte undgå någon, och under finaldagen kommer vi att ha en livepanel på plats med bland andra Roy Fares, en tongivande och skicklig konditor som verkligen tagit både branschen och Sveriges befolkning med storm. Som vinnare av Årets Konditor 2010 vet han också vad tävlingen innebär.

Om Årets Konditor

Årets Konditor 2018 arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer och finalen sker under Bak- & Chokladfestivalen på Stockholmsmässan den 11–12 oktober. Tävlingen är uppdelad på två dagar – fyra timmar första dagen och sex timmar andra dagen. Finalen sker framför en stor publik som kan följa med under de två fullspäckade finaldagarna. Finalisternas tävlingsbidrag bedöms både av en smak- och en metodjury.
Vinnaren får stolt titulera sig Årets Konditor tillika Svensk Mästare för professionella konditorer, och får en vinstsumma om 40 000 kronor. Juryordförande för Årets Konditor är Tony Olsson.

Årets Konditor arrangerades första gången 1988. Den välrenommerade tävlingen attraherar årligen Sveriges bästa konditorer som utmanar varandra i smak och kreativitet. Genom att delta i tävlingen stimuleras branschens redan mycket skickliga konditorer till ytterligare utveckling.

Minnesvärda vinnare av Årets konditor

Några av de tidigare vinnarna av Årets Konditor är Gustaf Mabrouk (1995), Mattias Ljungberg (2006), Roy Fares (2010), Anders Oskarsson (2015), Frida Leijon (2016), och Kalle Bengtsson (2017).

Läs mer om tävlingen på www.aretskonditor.se

Om Sveriges bagare & konditorer

Sveriges bagare & konditorer är branschorganisationen för bageri- och konditoribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerierna och konditorierna i Sverige. Bland verksamheten kan nämnas att organisationen arrangerar tävlingarna Årets Konditor, SM Unga Bagare, Årets Företagare i bageribranschen, Mack-SM och driver Svenska Bagarlandslaget och Svenska Konditorlandslaget. Sveriges bagare & konditorer har ca 450 medlemsföretag, som sträcker sig ifrån det lokala bageriet/konditoriet till de
stora industribagerierna. Organisationen ger även ut tidningen BRÖD.

Mer information:

www.chokladfestivalen.se