Niklas Dalgrip, driftchef på SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, och Britta Permats, vd för Svensk Ventilation, deltar i det senaste Nordbygg Talks där temat är Luft för lärande.

Hållbar arbetsmiljö när Nordbygg återvänder

Hållbarhet ökar i betydelse inom många yrkesområden och inte minst för bygg- och anläggningsbranschen. Det är inte sällan man stöter på begreppet miljövarudeklarationer, EPD:er, som blivit allt viktigare inom byggsektorn för att verifiera miljöpåverkan av byggprodukter. Fristads har varit utställare på Nordbygg sedan lång tid tillbaka och i april återvänder de med hållbarhet och arbetsmiljö i fokus. Fristads är det första företaget i världen som utvecklat en modell där EPD:er kan appliceras på kläder och kommer på Nordbygg visa upp sin hållbara kollektion Fristads Green - High Visibility Green.

God inomhusmiljö främjar inlärning
Vår egen ansatsbräda till mässan är konceptet Nordbygg Talks, ett digitalt forum som bjuder på samtal inom resurseffektivt och hållbart byggande. I det senaste Talks diskuterar Britta Permats, vd för Svensk Ventilation och Niklas Dalgrip, driftchef för SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB kring ämnet Luft för lärande.

– Det finns ett tydligt samband mellan ventilation och prestation. En äldre forskning från Danmark visar att prestationsförmågan ökar om luftflödena i skolan går upp. Om man skulle fördubbla ventilationsflöden, som redan är låga, kan man öka prestationen med 14,5 procent, säger Britta Permats.

En hållbar arbetsmiljö och ett bra inomhusklimat är en förutsättning för att lärare och skolelever ska ha en fungerande vardag. För att underlätta god ventilation krävs det ny teknik och innovationer. Sensorteknik är något som SISAB utvecklat och arbetat med de senaste åren.

– För att vi ska säkerställa ett bra inomhusklimat gäller det att vi underhåller de befintliga fastigheterna och använder oss av ny teknik. Sensortekniken har gett oss helt nya förutsättningar att säkerställa att vi gör rätt. Att mäta är att veta och sensortekniken möjliggör det på helt annat sätt än vad som tidigare varit genomförbart, säger Niklas Dalgrip.

För mer info se www.nordbygg.se eller kontakta:
Peter Söderberg, projektledare Nordbygg,
peter.soderberg@stockholmsmassan.se, 08-749 43 93

Stockholmsmässan är Nordens största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor, hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och events per år. Mäss- och kongressanläggningen är certifierade enligt ISO 20121 – hållbarhet vid evenemang och är den till ytan största med sina 70 000 kvm utställningsyta.