Nu presenteras årets nominerade till Nordbyggs Guldmedalj 2022

Nu presenteras årets nominerade till Nordbyggs Guldmedalj 2022

Det börjar dra ihop sig till Nordbygg där priset för årets mest innovativa produktnyhet 2022 delas ut, Nordbyggs Guldmedalj. I samarbete mellan Nordbygg och Svensk Byggtjänst koras en vinnare av 10 nominerade produktnyheter.

Nu har det blivit dags att presentera årets nominerade för Nordbyggs Guldmedalj 2022. En tävling för att kora årets mest innovativa produktnyhet inom byggbranschen. De nominerade produkterna för Nordbyggs Guldmedalj är alla utvalda utifrån drygt 100 produkter som har publicerats i Byggkatalogens nyhetsbevakning under 2021. Alla nomineringar kommer att presenteras löpande hos Byggkoll en gång i veckan fram till mässan den 26–29 april. Först ut är Dahl Sverige AB som tagit fram TenCate GeoClean®, en dagvattenrenande aquatextil som skyddar grundvattnet från olja.

Vinnaren utses av en jury bestående av Anna Göth, redaktör för Byggkatalogen på Svensk Byggtjänst, Charlotte Steen, chefredaktör på Byggkoll på Svensk Byggtjänst, Anna Ryberg Ågren, vd för Byggmaterialindustrierna, Björn Florman från Materialbiblioteket och Peter Söderberg, projektledare för Nordbygg på Stockholmsmässan.

Innovationsarenan
På Nordbygg 2022 blir det extra fokus på tech och branschens framtida utveckling tack vare en helt ny avdelning som heter Innovationsarenan som får ett eget utrymme på Nordbygg. Det är även där som samtliga (produktnyheter) nominerade produkter kommer att visas upp.

– Innovation och utveckling har alltid stått i centrum på Nordbygg och många utställare sparar sina lanseringar just till Nordbygg. Fler har tidigare år fått genomslag tack vare att de vunnit medaljen och vi ser fram emot att se vem årets vinnare blir, säger Peter Söderberg.

Tidigare vinnare
Nordbyggs Guldmedalj delades ut för första gången år 2010 och instiftades av Nordbygg, tidningen Byggindustrin och Svensk Byggtjänst. Den allra första medaljen delades ut 2010 till Soltech Energy och deras solenergisystem med takpannor av glas. Sedan dess har priset tilldelats en lång rad olika innovationer genom åren.

Förra årets medalj gick till Exoskelettet HA EXO-O1 från Hilti som är en innovativ produkt som bidrar till social hållbarhet genom en förbättrad arbetsmiljö och säkerhet. Exoskelettet fungerar som en stödstruktur för överkroppen där armarnas vikt förs ner på höfterna med hjälp av kabelbaserad mekanisk teknik. Användarens egen styrka förstärks, vilket gör att risken för belastningsskador minskar.

Här är alla nominerade till Nordbyggs Guldmedalj 2022:

1. TenCate GeoClean® från Dahl Sverige AB - Dagvattenrenande aquatextil med eget ekosystem

2. Fann Regnvattentank från FANN VA-teknik AB - Ta vara på det värdefulla regnvattnet
  3. Hampafiberisoleringen från Ekolution AB - Hållbar och hälsosam hampafiberisolering

4. ActiveLights Hybrid från Leading Light AB - Närvarostyrda belysningsstolpar med solceller

5. Cubic från Lanab Group AB - Komplett arbetsplats på en kubik

6. Boxvall BW52/BW102 från NOAQ Flood Protection AB - Mobila och självförankrande skyddsvallar mot översvämningar

7. Lavabrush från Lavabrush AB - Den innovativa penseltvätten

8. Recoma byggskivor från Recoma AB - Byggskivor av återvunna förpackningar

9. Papira® by Stora Enso från Stora Enso AB - Biobaserat skum som hållbart förpackningsmaterial

10. Arbetshandsken Guide 3304 från Guide Gloves AB - Arbetshandskar av sockerbetor

För mer info se www.nordbygg.se eller kontakta:
Peter Söderberg, projektledare Nordbygg,
peter.soderberg@stockholmsmassan.se, 08-749 43 93

Stockholmsmässan är Nordens största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor, hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och events per år. Mäss- och kongressanläggningen är certifierade enligt ISO 20121 – hållbarhet vid evenemang och är den till ytan största med sina 70 000 kvm utställningsyta.