Mötesplats för matglädje, inspiration och diskussion

Mötesplats för matglädje, inspiration och diskussion

På GastroNord som äger rum på Stockholmsmässan 6-9 maj, sjuder det av matglädje och inspiration. Entrétorget blir en interaktiv köksskådeplats full av aktiviteter och mässan mötesplatsen för diskussioner och inspirerande utställningar. I hallarna genomförs samtidigt dryckesmässan Vinordic och Bocuse d´Or – Kock EM.

GastroNord bjuder besökarna bland annat på:

Interaktiv skådesplats
På entrétorget skapas en öppen köksskådeplats som består av tre köksöar där olika typer av matorienterade aktiviteter äger rum. Här blir det bland annat matlagning med representanter från kocklandslaget, slipskola med Sundqvist och experttips om surdegsbaket av Sebastien Boudet. Det blir också dueller mellan kockar från tv-programmet Köksmästarna. Evenemangen anordnas av matstudion AVEQIA.

Smakriket
Smakriket är en märkning som visar att produkten kommer något av Sveriges 21 smakriken. Märkningen innebär att produkten, råvaran har egenskaper som är unika för det angivna området. Syftet är att lyfta de olika regionerna och genom märkningen visa vad Sverige har att erbjuda. AG:12 och AG:13

Gastronomiska samtal
Ett annat initiativ som arbetar för Sverige som matland är Gastronomiska Samtal. Här möts olika yrkeskategorier inom mat för att tillsammans diskutera hur man kan utveckla den svenska maten. På mässan kommer bland andra Hanna Halpern, vd för Årets Kock, att föra samtal om jämställdheten i matbranschen, det kommer att samtalas om gastronomiska regioner, om svenska måltidsdrycker och om hållbar mat. En viktig del av Gastronomiska samtal är också tävlingen Matverk. På GastroNord kan besökaren möta vinnarna från 2014 och smaka på resultaten från den årliga tävlingen. AG:62

Det dukade bordet
Duni och modeskaparen och formgivaren Lars Wallin står för dukningen av Bocuse d´Or Euorpes galamiddag 8 maj i Stadshusets Blå Hallen. I en utställning på GastroNord dukas ett likadant bord upp och på mässan visas dessutom Lars Wallins unika klänning uppsydd i Dunis mest exklusiva material Evolin. Duni är en av huvudsponsorerna av Bocuse d’Or 2014. A06:48

På GastroNord bjuds besökaren på ytterligare sex utställningar med dukade bord på temat fest.
AG:16, AG:18, AG:22 AG:21, AG:20, AG:19

GastroNord och Vinordic är norra Europas största fackmässor för hotell, restaurang, storkök och snabbmat. Mässorna arrangeras vartannat år på Stockholmsmässan

För mer information besök www.gastronord.se eller kontakta:
Daniel Fritzdorf, projektchef, daniel.fritzdorf@stockholmsmassan.se, + 46 707 89 41 96
Lotta Signeul, pressansvarig, lotta.signeul@stockholmsmassan.se, + 46 708 19 99 19

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.