Rekord för Vinordic Wine Challenge 2021 som utser årets mest prisvärda viner

Rekord för Vinordic Wine Challenge 2021 som utser årets mest prisvärda viner

Vinnarna i Vinordic Wine Challenge 2021 är korade. Årets jury har utsett Sveriges mest prisvärda viner i Systembolagets sortiment, indelade i 12 kategorier. Det har slagits rekord i antalet tävlingsbidrag som uppgått till hela 1078 stycken. Vinordic Wine Challenge är Sveriges största vintävling.

Vinordic Wine Challenge arrangeras årligen av Stockholmsmässan i samarbete med tidningen Allt om Vin. I år ägde ingen fysisk prisutdelning rum, utan vinnarna finns både på GastroNords och Allt om Vins webb.

Vinordic Wine Challenge utser Sveriges mest prisvärda viner. I år slogs rekord i antalet tävlande bidrag. 1078 viner tävlade om att utses till ”Sveriges mest prisvärda vin”, vilket är 240 fler viner än förra årets rekord. Vinerna tävlar i olika tävlingskategorier och prisklasser. I varje prisklass utses, efter blindtest av den kunniga juryn, en vinnare som får utmärkelsen ”Gold”. Även utmärkelserna ”Silver” och ”Bronze” delas ut.

Kategorierna i Vinordic Wine Challenge är:

Rött vin på flaska, Vitt vin på flaska, Rosévin på flaska, Ekologiskt rött vin på flaska, Ekologiskt vitt vin på flaska, Mousserande vin på flaska, Mousserande rosévin (inklusive champagne), Champagne, Rött box-vin, Vitt box-vin, Rosé box-vin och Alkoholfria fruktdrycker.

Hela listan på årets prisade viner i Vinordic Wine Challenge 2021, och information om jurymedlemmarna, hittar du här.

Läs mer om Vinordic Wine Challenge här.

För mer information kontakta:
Annika Linderoth, projektledare Vinordic Wine Challenge, annika.linderoth@stockholmsmassan.se, +46 8 749 41 79

Stockholmsmässan är Nordens största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor, hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och events per år. Mäss- och kongressanläggningen är certifierade enligt ISO 20121 – hållbarhet vid evenemang och är den till ytan största med sina 70 000 kvm utställningsyta.

Catarina Oscarsson

Carolina Ekman