Idag har 46 procent av Stockholms villahushåll matavfallsinsamling. Fotograf Lasse Burell

Rinkeby-Kistas och Skarpnäcks villahushåll fortfarande bäst på matavfall

Rinkeby-Kistas villakunder är fortfarande bäst inom Stockholms stad på att sortera ut sitt matavfall. 67 procent av kunderna som bor i villa eller radhus i området har idag matavfallshämtning. Skarpnäck ligger hack i häl och där är de nu 61 procent som har hämtning av matavfallet bland villakunderna enligt ny statistik från januari 2019.

Hur blir det i år? Du som bor i villa kan tillsammans med dina grannar påverka resultatet för 2019. Ska Rinkeby-Kista bli bäst igen eller ska något annat område ta över ledningen?

– Idag har 46 procent av Stockholms villahushåll matavfallshämtning. Innan årets slut pekar utvecklingen på att över hälften av villorna kommer att sortera ut sitt matavfall. Det blir en viktig milstolpe för Stockholm – säger Marita Söderqvist, enhetschef för Projekt matavfall och ansvarig för att öka matavfallsinsamlingen i Stockholm, på Stockholm Vatten och Avfall.

Fler flerfamiljshus behöver förstå fördelarna

Merparten av hushållen i Stockholm bor i lägenhet. Av flerfamiljshusen är det idag 2 800 hämtställen som är anslutna för matavfallsinsamling, vilket motsvarar 16 procent. Dessutom finns det sju sopsugar i Stockholm som tar hand om utsorterat matavfall.

– Där har vi ett fortsatt stort arbete att göra. Både att informera om fördelarna så att fler fastighetsägare ansluter sig men också att hitta lösningar för fastigheter med säckhämtning som idag inte kan välja att sortera ut sitt matavfall, säger Marita Söderqvist.

Utmaningarna är fler i Stockholm som är tätbebyggt än i bostadsområden där de flesta har tillgång till egen tomt, vilket förenklar sopsortering när det finns utrymme för fler kärl. Trots att det finns en del hinder i stadens infrastruktur finns det många fastighetsägare som kan ansluta sig till matavfallsinsamling idag. Stockholm Vatten och Avfall för en nära dialog med kunder som vill veta hur de kan komma igång. Den bostadsrättsförening eller hyresvärd som vill veta mer kan gå in på www.svoa.se/matavfall och be om att få bli kontaktad.

– Då hör vi av oss direkt, avslutar Marita Söderqvist.

Av matavfallet som återvinns blir det både biogas och biogödsel som leder till minskade utsläpp av växthusgaser. Biogas är ett förnybart bränsle som ger renare luft medan biogödsel ersätter fossilt konstgödsel i jordbruket.

Länk till GIS-karta med andelen villakunder med matavfallshämtning per stadsdelförvaltningsområde och stadsdel.

Bilaga: Pdf-karta