Det är stora ingrepp i 1800-talsfastigheterna när grunderna ska förstärkas. Man borrar till berg, från källare eller genom bjälklag.

1800-talshus på Söder grundförstärks och renoveras

Svenska Bostäder renoverar 18 gårdshus med sammanlagt 20 lägenheter i kvarteret Pyramiden vid Skånegatan på Södermalm i Stockholm. Arbetena har pågått i flera år inom kvarteret med Svenska Bostäders 10 fastigheter, eftersom omfattande grundförstärkningar har måst göras och överklaganden har måst hanteras.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Bakgrunden till det omfattande både invändiga och utvändiga underhållet av flerbostadshusen är att fastigheterna har satt sig. Mätningar visade att husen, som är byggda i slutet av 1800-talet, från mitten av 1970-talet fram till 2005 hade satt sig med upp till tio centimeter med påföljd att de spruckit sönder.

–Allt börjar med att vi grundförstärker genom att borra ner stål-pålar 20-25 meter till berg, berättar Svante Ekesiöö, projektledare för generalentreprenören Skanska Sverige. Det sker från källaren, men i de fall det inte finns någon källare har vi fått lösa det på annat sätt, till exempel borra genom bjälklag i lägenheter.

– För att kunna grundförstärka har vi först grävt ut en meter i källaren, sedan gjuter vi en arbetsbetong som borrmaskinen kan stå på. Vi borrar anfang i befintliga kallmurar. Efter pålning gjuter vi en bottenplatta som är en meter tjock, en sorts brokonstruktion. Lasten från det befintliga huset förs ner till bottenplattan och vidare ner till berg av pålarna.

Under grundförstärkningen i källare har hyresgästerna kunnat bo kvar, för att under renoveringen av huset evakueras till andra lägenheter under arbetets gång.

Utmaning i stadsmiljön

Efter grundförstärkningen sker stambyten, installeras ny el och ventilation, fönster byts ut och fasadrenovering genomförs. Därefter tar den inre restaureringen vid och det sker en total upprustning av lägenheterna. Befintliga fönsterspeglar och bröstningspanel restaureras och alla ytskikt förnyas. Nya kök och badrum byggs. Vissa lägenheter har vackra kakelugnar.

– Det är en utmaning att utföra sådana här arbeten mitt inne i stadsmiljön, inte minst logistiskt. Det är trångt och det väsnas och vi påverkar inte bara de som bor i fastigheterna utan även tredje man under lång tid. Dessutom krävs det just in time-leveranser eftersom det inte finns någon plats att härbärgera byggmaterial, säger Svante Ekesiöö.

Redan 2012 slöts ett samverkansavtal mellan Svenska Bostäder och Skanska Sverige. Det kvarstår att utföra en grundförstärkning och fem husrenoveringar.

– Hur länge arbetena kommer att fortsätta, det är det ingen som vet idag, det hänger på många olika orsaker och beslut.

FAKTA I KORTHET

In- och utvändigt underhåll av flerbostadshus på Södermalm

Byggherre: AB Svenska Bostäder

General- och byggentreprenör: Skanska Sverige AB