Stefan Attefall, ordförande i Byggmarknadskommissionen Bild: Byggmarknadskommissionen.

Alarmerande och växande problem med arbetslivskriminalitet och fusk i byggsektorn måste stoppas

Av Niclas Svensson

Situationen är mycket oroande, säger Stefan Attefall, ordförande i Byggmarknadskommissionen i ett intervjusamtal om de växande problemen med arbetslivskriminalitet, utbrett fusk och svartjobb i byggbranschen.

Byggmarknadskommissionen har nyligen presenterat ett omfattande batteri av förslag inom fem områden i avsikt att stoppa och vända utvecklingen.

Svindleri och ovärdig människohantering är några begrepp som hörs i den brännheta debatten om de omfattande och växande problemen i byggbranschen. Här förekommer utpressning, svartarbete, korruption, bedrägerier och omfattande skattefusk. Här begås allvarliga arbetsmiljöbrott och problemen med arbetskraft som saknar arbetstillstånd tilltar – och mycket mer.

– Ja faktum är att problemen i byggbranschen är större än vad många tror. De flesta underskattar vidden i problematiken, och det är en slutsats jag drar utifrån de två år som vi i Byggmarknadskommissionen arbetat med detta, säger Stefan Attefall.

Vilka konsekvenser får den här utvecklingen för samhället och medborgarna?

– Det mest allvarliga är förstås att enskilda individer drabbas, vi har sett skrämmande exempel där människor arbetar under närmast slavliknande förhållanden. Paradoxalt nog finns också ett antal individer som är relativt nöjda med sin situation, utifrån det faktum att de erbjuds villkor som ändå är avsevärt bättre än i deras hemländer.

– Det här leder till osund konkurrens där det blir olönsamt att vara hederlig. Byggsektorn är också en viktig del av samhället, så därför får den här utvecklingen mot mer av osund konkurrens konsekvenser på flera olika sätt. Inte minst ekonomiskt och socialt. Framför allt vill jag framhålla risken med att tilliten hos medborgarna är allvarligt hotad, och risken att hela beteendemönstret sprider sig till andra delar av samhället. Om vi inte kan lita på systemen och tappar tilltron till myndigheternas oförmåga att stävja problemen, då får det oerhörda konsekvenser. Detta bekräftas också av forskningen.

– En sak kan vi vara helt säkra på, och det är att det tar lång tid att bygga upp människors tillit till viktiga verksamheter och samhällets institutioner, men vi vet också att det tyvärr går snabbt att rasera, säger Stefan Attefall.

Den organiserade brottsligheten frodas i byggbranschen sägs det – vad betyder det?

– Ja det som först måste konstateras är att detta är en av baksidorna med den fria rörligheten. Verksamheter och människor rör sig över gränserna på ett sätt som vi inte varit vana vid tidigare. Men våra samhälleliga kontrollapparater har inte riktigt hängt med i utvecklingen.

– En oroande konsekvens av detta är utan tvekan att den organiserade brottsligheten utnyttjar dessa luckor i systemen. Organiserad brottslighet har tydliga kopplingar till arbetslivskriminalitet. De har lärt sig genom ”trial and error” att upptäcka och utnyttja systemen. Och problemen växer om vi inte sätter in motåtgärder.

Finns det något specifikt fenomen som vi bara har i Sverige – och som försvårar möjligheterna till att komma till rätta med problemen?

– Problemen finns utan tvivel i många länder, och fenomenet är ett resultat av den ökande rörligheten, skillnader i lönenivåer mellan länder och det faktum att Sverige haft en högkonjunktur har medfört att människor också söker sig hit.

– Men vi har också strukturella faktor, som särskiljer oss från andra länder. Här i Sverige är det arbetsmarknadens parter som hanterar och kontrollerar löner och lönevillkor. Vi har också ett system som utvecklat flera entreprenadled, vilket i sin tur försvårar den samhälleliga kontrollen.

– Det kommer att krävas ansvarstagande också hos parterna på arbetsmarknaden och en översyn av de brister avseende kontroll som finns i de kollektivavtal som reglerar villkoren inom byggbranschen.

Byggmarknadskommissionen föreslår en rad åtgärder. Kan du peka ut de viktigaste?

– Vi har ju presenterat förslag inom fem områden, och som vi ser det är förstås hela batteriet av åtgärder som krävs för att komma till rätta med problemen. Men om jag måste peka ut en enskild åtgärd, så får det bli förslaget att bryta sekretessen mellan myndigheterna. Det går inte att få ordning om inte myndigheter kan samverka effektivt i kampen mot arbetslivskriminaliteten. Jag kan också nämna förslaget om införande av en lag mot arbetskraftsexploatering.

Kan vi ta rygg på något land som fått bukt med problematiken?

– Ja de nordiska grannländerna har vi studerat särskilt noga, och förslaget om lag mot arbetslivsexploatering är ett exempel som inspirerats av andra länders lagstiftning. Allt måste också anpassas till den svenska verkligheten.

Ett specifikt problem verkar vara att kontrollera identiteten hos dem som befinner sig på byggarbetsplatserna. ID–kort kopieras mm. I Storbritannien används så kallad biometri - tekniska system med ansiktsigenkänning – hur ser du på det?

– Det kan mycket väl vara så att vi är på väg mot systemen med biometri, det vill säga ännu mer säkra metoder för att säkerställa identiteter. Men kommissionen har kunnat konstatera en positiv utveckling inom ID06, där nya versioner försvårar kopiering av ID–handlingar och liknande.

Vi bygger allt fler bostäder och kontor inomhus i fabrik. Industriellt byggande generellt innebär sannolikt avsevärt bättre "kontroll". Hur ser du på det?

– Det är alltid svårt att generalisera, men förmodligen är det enklare att ha kontroll innanför industrilokalers väggar. Men osund konkurrens och fusk stannar tyvärr inte vid fabriksportarna, och det finns exempel på industriföretag som ägnar sig åt skumraskaffärer och kringgår systemen.

Kommer det att ta lång tid innan vi kan se en ljusning?

– Jag tycker att mycket går åt rätt håll. Fler och fler inser allvaret och flera initiativ tas för att bekämpa problemen. Exempel på detta är Fair Play Bygg, Rättvist byggande och Bankinitiativet för en hållbar byggbransch. Jag tror vi alla vill se en sund byggbransch som erbjuder goda sociala villkor för löntagare. Vi vill se företag som konkurrerar på lika villkor, och som betalar skatter och avgifter. Om föreslagna åtgärder införs och alla inblandade är beredda att ta sitt ansvar, så tror jag faktiskt vi kan se en ljusning inom ett par år.

Fakta om Byggmarknadskommissionen

Byggmarknadskommissionen tillsattes i februari 2020, och har bestått av sex ledamöter: Stefan Attefall, tidigare bostadsminister, Ann-Marie Begler, tidigare generaldirektör, Marie Thelander Dellhag, vd för MKB Fastighets AB, Anders Ferbe, tidigare ordförande för IF Metall, Svante Hagman, tidigare vd för NCC Sverige och ordförande för Byggföretagen samt Susanna Ribrant, arbetsrättsjurist och förhandlingschef på RISE.