Hållbarhetscoach Akko Karlsson, Västerviks Bostads AB, på HBV:s hållbarhetsforum, Quality Hotel Globe, Stockholm. Bild: HBV

Allmännyttans ”Hållbara dagar” med förebilder, klimatpositiva dödssynder och hållbar renovering

Hållbara dagar”; det var namnet och temat när Sveriges allmännyttiga bostadsbolags inköpsfunktion och ekonomiska förening – HBV – den 5-6 mars i år bjöd in medlemsföretag och leverantörer till ett hållbarhetsforum på Globe Quality Hotel i Stockholm.

Ett tvådagars event under ledning av HBV:s vd Johan Almesjö och hållbarhetsstrateg Jörgen Ågren. Där föreläsare från olika utgångspunkter och perspektiv behandlade frågor om miljö- och klimatmässig, social och ekonomisk hållbarhet.

Följt av efterföljande samtal och nätverkande för inspirerande idéutbyten. Med sikte på att inom de allmännyttiga bostadsföretagen gå vidare från ord till handling när gäller alla aspekter på hållbarhet inom byggande, förvaltning och boende.

Av Thomas Andersson

Utbildning och kommunikation för alla i hållbara Västerviks Bostads AB

HBV:s hållbarhetsforums första dag på Globe Quality Hotel inleddes med hållbarhetscoach Akko Karlsson från Västerviks Bostads AB som föreläsare.

Ett allmännyttigt bostadsbolag som, enligt HBV, blivit en förebild när det gäller att förankra biologisk mångfald, klimatmedvetenhet och alla aspekter på hållbarhet i sin verksamhet som fastighetsbolag.

Vilket ledde till att Västerviks allmännyttiga bostadsbolag tilldelades Miljöstrategipriset 2023.

– Som hållbarhetscoach fick jag rollen och som uppdrag att bolagets alla 150 medarbetare ska ”tänka hållbarhet”. Den resan började 2019, inledde Akko Karlsson.

Tre perspektiv

Därefter pekade hållbarhetscoachen Akko Karlsson på prismotiveringen 2023, där det understryks att allmännyttan i Västervik integrerat tre hållbarhetsperspektiv.

För det första ekonomisk hållbarhet:

– Åh jädrar vad vi är starka där! Är du en firma så ska man ha god ekonomi, så att du kan underhålla, ha fullt uthyrt och nöjda kunder.

En andra aspekt är social hållbarhet och trygghet.

Där Akko Karlsson inledningsvis pekade på olika lokala förutsättningar och skillnaderna mellan storstadsområden och mindre städer, som exempelvis Västervik:

– Socialt har vi jobbat med en social samordnare. En före detta polis som själv jobbar väldigt nära polisen och framförallt nära våra fastighetsskötare. Han tar emot orosanmälningar och vi har också en aktiv knarkhund i våra områden. För vi vill inte komma dit där många i Stockholm är. Med skjutningar och så vidare.

Akko Karlsson underströk att Västerviks allmännytta arbetar proaktivt och förebyggande.

– Vi har också en före detta sjuksköterska på våra trygghetsboenden och hos våra äldre-äldre. Hon var en stor stjärna under pandemin när de äldre blev väldigt isolerade. Det var musik på gården, på balkongerna hängde

+ 85 i klasar och hade via balkongerna en trevlig gemenskap. Socialt är vi väldigt starka!

Beträffande den tredje aspekten – ekologisk hållbarhet och biologisk mångfald – var Västerviks hållbarhetscoach både självkritisk och stolt.

– Det vi har varit väldigt svaga på är det ekologiska. Gräset växer, man klipper… Grannen klagar på måsarna i trädet… såga ner och slipp gnället…

Av bostadsbolagets 150 medarbetare hade i utgångsläget tre stycken trädgårdskompetens.

– Då är det kanske inte så konstigt om utemiljön inte blir prio… Framförallt när ingen av förvaltarcheferna hade den kompetensen.

Biologisk mångfald och kontakt

Så efter den första hållbarhetsintroduktionen gick hållbarhetscoachen och bostadsbolaget vidare med att utbilda personalen i ekologisk hållbarhet. Det vill säga om förutsättningarna för biologisk mångfald och bevarade ekosystem, populationer och arter.

– Vi var duktiga på att säga att vi ska minska kilowatt och vattenförbrukning och gick med i klimatinitiativet hos allmännyttan. Men hur mäter du ekologisk hållbarhet när det kommer till andra saker? Som biodiversitet, ekosystemtjänster… Det var där vi tog de ambitiösa stegen, och som jag tror egentligen gjorde att vi tog hem priset. Temat förra året var just ekologisk hållbarhet.

Ett utearbete med hänsyn till biologisk mångfald i Västerviks allmännyttas utemiljö som också resulterat i bättre och närmare kontakt mellan personal och hyresgäster. Med andra ord i förbättrad kommunikation och ökad social hållbarhet.

Här har det dock ibland funnits lite attitydförändringar att jobba med, konstaterade Akko Karlsson.

– Det du inte kan göra med maskin, det är inte ”sexigt”. Men ska du jobba med utemiljö är det spade, räfsa och häcksaxar som gäller. En liten utmaning…

För, fortsatte Västerviks hållbarhetscoach, vad händer när du börjar gå runt i ditt område och plocka skräp och räfsa?

– Jo, då kommer hyresgäster framme och säger hörrudu! Uppe på trean är det ett jäkla liv… Plötsligt får du den här kundkontakten som är så otroligt viktig! Och börjar få höra att det är så roligt att man numera ser fastighetsskötarna ute i området. Förut åkte dem bara förbi!

Hållbarhetscoach Akko Karlsson från Västerviksbostads AB sammanfattade avslutningsvis i fem punkter sin inledande föreläsning på HBV:s hållbarhetsforum för ett framgångsrikt och hållbart boende och byggande:

Agenda 2020– regeringens handlingsplan för omställning ”till ett hållbart samhälle för människorna, planeten och välståndet.”

– Använd ett vedertaget paraply för evidens och vetenskaplig forskning. Det är väldigt bra, så det inte blir en massa tyckande och tro.

Hållbarhetsintroduktion.

­ – Den är absolut grunden för att företagets alla 150 medarbetare fått en gemensam ingång i det här arbetet. Inte bara VD, styrelse och chefer… utan alla i bolaget får en hållbarhetsintroduktion.

Funktionalitet.

Bolagets byggrupp kör på diesel och klagar på att de av miljöskäl från externt håll uppmanas att för dyra pengar leasa nya bilar. Som dessutom ofta står stilla.

– Diesel? Byt till HVO, lös uppgiften! Vi har bytt till hydrerad vegetabilisk olja, blivit miljövänliga och sparat pengar. Vi har sparat ungefär 1,8 miljoner kronor på att bara byta bränsle!

Kommunikation.

– Att prata och tala om vad vi gör. Inom företaget, mellan avdelningar men också externt inom kommunkoncernen och allmännyttan och i sociala medier.