Yanmar V8e har inbyggd snabbladdare som laddar batteriet från 20 till 80 procent på en och en halv timme.

Bauma 2022 - Kompaktlastare med snabbladdare ombord

Yanmars nya elektriska kompaktlastare V8e har konstruerats från grunden för eldrift. Det har gett utrymme för både ett rejält batteri och en inbyggd snabbladdare. Den klarar en dags normalkörning på full laddning och laddningstiden från 20 till 80 procent är endast en och en halv timme.

Av Lars-Olof Tandberg

Ett vanligt tillvägagångssätt vid utveckling av eldrivna maskiner är att tillverkaren använder ram och chassi från en existerande modell och ersätter dieselmotorn med elmotorer och ett batteripaket. Yanmar har valt en annan väg vid utvecklingen av den nya elektriska kompaktlastaren V8e.

Genom att anpassa designen från grunden för att passa för eldrift har man fått utrymme för både batteri och en inbyggd laddare med stor kapacitet. Batteriet är på 40 kilowattimmar men det finns även möjlighet att välja ett på 53,2 kilowattimmar.

Den integrerad standardladdaren är på elva kilowatt men maskinen kan även fås med en laddare på 22 kilowatt.

– I och med den inbyggda laddaren behövs ingen separat snabbladdare. Batteriets kapacitet ger en dags normal körning för en kompaktlastare på full laddning. Men den stora nyheten är laddningstiden. Med 22-kilowattsladdaren laddas batteriet från 20 procent till 80 procent på 1,5 timme, berättar Philipp Schwartz som är produktchef för hjullastare på Yanmar.

Med laddaren på elva kilowatt går laddningen från 20 till 80 procent på tre timmar. Laddaren har typ 2-kontakt vilket betyder att maskinen kan laddas på samma laddare som de för elbilar.

Den elektriska drivmotorn sitter på den bakre drivaxeln och kraften förs sedan till den främre axeln via en kardan. En separat elmotor driver hydraulsystemet.

Batteriet är av typen litium ferro fosfat (LFP) vilket innebär att batteriet kan laddas till 100 procent av sin kapacitet.

– Att kunna utnyttja batteriets hela kapacitet gör att det håller längre. Dessutom är det tyngre än andra litiumbatterier vilket ger extra motvikt, säger Philipp Schwartz.

Yanmars svenska generalagent Wiklund Trading räknar med att få hem de första maskinerna av V8e till Sverige under första kvartalet 2023.

– Men eftersom det råder brist på komponenter och batterier kan den prognosen ändras, säger Niklas Wiklund som är vd på Wiklund Trading.