– Vi anser att lagen om OVK behöver moderniseras, säger Britta Permats, vd för Svensk Ventilation.

Bra ventilation gör dig smartare

Branschföreningen Svensk Ventilation stöttar sina medlemmar, bidrar till kompetensförsörjning samt informerar fastighetsägare och andra aktörer, och gynnar forskning. Samtidigt fungerar föreningen som remissinstans och sprider kunskap om ventilationens betydelse, även till allmänheten.

Av Kjell-Arne Larsson

Ventilation är avgörande för vårt välbefinnande där vi vistas 90 procent av vår tid, nämligen inomhus. Ventilationen ska avlägsna föroreningar (partiklar och kemiska emissioner), motverka övertemperaturer och föra bort fukt. Bra ventilation gör att inlärningsförmågan ökar, du blir helt enkelt smartare av bra luft.

En rapport 2015 från Harvard T H Chan School of Public Health visar att på arbetsplatser ökade prestationsförmågan upp till dubbelt så mycket när luftflödet höjdes från 10 till 20 liter per sekund och person. Senare gjorde samma forskningsinstitution en undersökning av ett kontor där sensorer hade monterats som mätte koldioxid, partikelhalt, temperatur och relativ fuktighet. Det upptäcktes att när koldioxid och partiklar ökade, då ökade också svarstiden för att lösa uppgifter och noggrannheten minskade.

– Denna forskning visar tydligt att inomhusluftens kvalitet påverkar arbetsförmågan, säger Britta Permats, vd för Svensk Ventilation.

Påverkar sömnen

Den danska forskaren Chandra Sekhar undersökte sömnen vid olika koldioxidhalter. Vid 1000 ppm kunde sömnen påverkas negativt. Vid 2600 ppm, det vill säga avgjort dålig ventilation, försämrades den kognitiva förmågan dagen efter. I Belgien finns numera en lag att koldioxidmätare ska finnas i gym och restauranger, och kontinuerligt visa koldioxidhalten. Detta rekommenderas för skolor och kontor.

En annan dansk studie visade att brytpunkten mellan dålig och bra prestation hos skolelever låg vid 6–7 liter per sekund och person. Under denna nivå försämrades prestationen i matematik och läsförståelse, särskilt för elever som behövde tid på sig. Detta kan jämföras med de svenska minimikraven på 7 liter per sekund och person, adderat till 0,35 liter per sekund och kvadratmeter golvyta, för bland annat skolor. I praktiken projekterar många konsulter med ungefär 10 liter per sekund och person.

Hur står det då till i praktiken ute i våra skolor? Vi kan anta att det absoluta flertalet klarade kraven när de en gång byggdes. Problemet är att elevantalet har ökat i många klassrum. Om man ursprungligen dimensionerade ventilationen för 20 elever och med dagens elevantal på 30 elever så räcker inte ventilationen till.

– Dessutom finns det andra orsaker till dålig luft. Det kan vara dåligt injusterade ventilationssystem, bristande underhåll som till exempel ej rengjorda kanaler med mera, säger Britta Permats.

Ej fungerande regelverk och rutiner

OVK är den mest grundläggande kontrollen av ventilationssystemens funktion i skolor och på andra arbetsplatser.

Ett huvudproblem är att OVK inte fungerar fullt ut i praktiken. Byggnadsägaren är skyldig se till att OVK utförs, för skolbyggnader var tredje år. Kommunernas byggnadsnämnder har ansvar för tillsynen att detta görs och får utfärda vite.

Svensk Ventilation utförde enkäter 2014 och 2019 angående OVK. År 2014 hade i endast 4 kommuner av 10 en OVK genomförts i samtliga skolor den lagstadgade perioden. År 2019 svarade bara 3 av 10 kommuner att en OVK hade gjorts de senaste tre åren. Därmed en minskning sedan 2014! I var fjärde kommun hade 25 procent eller större andel av skolorna fått anmärkning eller icke godkänt vid senaste OVK, samma 2019 som 2014.

Man ska också tänka på att olika funktionskontrollanter gör olika bedömningar vid OVK. Till exempel så godkänns ventilationen för att den uppfyller kraven som gällde när systemet togs i bruk, men man har kanske inte med anmärkningen att elevantalet har ökat och att man därmed kanske inte uppfyller luftflödeskravet enligt Arbetsmiljöverkets föreskrift.

Följer ej upp

Vad som kanske är ännu värre är att i många skolor har inte anmärkningar i OVK följts upp och åtgärder vidtagits. I häften av kommunerna ansåg de ansvariga dessutom att det fanns brister i ventilationen/luftkvalitén som inte framkom i OVK.

– Det finns svagheter i reglerna för OVK. Hänsyn borde givetvis tas till den faktiska verksamheten, säger Britta Permats. Lagen om OVK har heller inte uppdaterats mot bakgrund av ny ventilationsteknik.

Organisationens enkät visade att 53 procent av kommunala tjänstemän ansåg att det är bra att utveckla och modernisera OVK för att ta hänsyn till den faktiska verksamheten och därmed underlätta kommunernas tillsyn.

Det finns en vägledning om OVK på PBL kunskapsbanken som sammanställer vad som gäller. Svensk Ventilation tycker att det är bra att man lätt hittar informationen om OVK men organisationen anser att lagen om OVK behöver revideras.

Ett problem är kommunernas arbetsbelastning och svårigheten att hinna med den tillsyn som krävs. I enkäten från Svensk Ventilation uppgav en femtedel av kommunerna att de saknar rutiner kring uppföljning, samma 2019 som 2014. Andelen kommuner som inte dömde ut viten vid utebliven OVK ökade till 2019 och uppgick då till mer än hälften av de svarande.

Därför föreslår Svensk Ventilation och Astma- och Allergiförbundet att kommunerna ska få rätt att ta ut en avgift för att täcka deras handläggning. Detta förslag har dock Boverket avstått från i sin rapport ”Tillsynsavgift och byggsanktionsavgifter 2021:13”. Svensk Ventilation föreslår förutom avgift också att ett enhetligt elektroniskt protokoll för OVK införs.

– Vi är ändå glada att OVK finns. Andra länder i Europa önskar ett liknande regelverk. Men den behöver som sagt utvecklas och moderniseras, fortsätter Britta Permats.

I sammanhanget ser EU över Energy performance of buildings directive (EPBD) och det är inte omöjligt att en uppdatering kan komma innehålla något krav på inspektion av ventilationssystem som liknar OVK. I alla fall så har de europeiska installationsorganisationerna framfört budskapet.

Lobbar för skoleleverna

Svensk Ventilation arbetar strategiskt för att få ut budskapet om sambandet mellan god ventilation och god inlärning. Organisationen genomför nu en tävling för sjätteklassare. Det handlar bland annat om hur luften rör sig i klassrummet. Dessutom har man lånat ut koldioxidmätare till några klasser. Syftet är att tänka mer på luft och ventilation, och gensvaret är mycket bra, i synnerhet då organisationen med hjälp av en influencer även använder TikTok för att få ut sitt budskap.

– Vi hoppas att samtidigt engagera både lärarna och föräldrarna, avslutar Britta Permats.

Det bör poängteras att organisationen även vänder sig till andra vuxna bland allmänheten. Under hösten har Svensk Ventilation genomfört en nationell kampanj för att väcka allmänhetens intresse för ventilation, sprida grundkunskap om ventilation kopplad till hälsa samt hur en boende undviker att råka sätta ventilationen ur spel och på så sätt försämra inomhusmiljön.