Kanonadens Fredrik Ahlgren i färd med drönarflygning över markarbetena i Sörredsprojektet. Bild: Kanonaden

Drönare viktigt hjälpmedel vid markarbete för logistikpark

Kanonaden Entreprenad tar hjälp av drönare i arbetet med att terrassera ett 30 hektar stort markområde för Bockasjös kommande byggnation av fyra logistikbyggnader i Sörred på Hisingen i Göteborg.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

–Vi drönarskannar arbetsområdet varje vecka och har gjort det sedan projektet startade i slutet av förra året, säger Fredrik Ahlgren, arbetsledare för Kanonaden i Sörredsprojektet. Det ger oss mycket bättre och mer detaljerad information än vi är vana vid och det är verkligen guld värt.

Kanonaden Entreprenad är ett dotterbolag till AF Gruppen. Uppdraget från Bockasjös och Platzers joint venture-bolag omfattar sprängning av 1,2 miljoner kubikmeter berg och utjämning av tomten inför grundläggningen av fyra planerade logistikbyggnader.

Lätt att lära sig

–Det är ett stort arbetsområde och mycket ska falla på plats, säger Fredrik Ahlgren. Att kunna testa modeller, vända och vrida på dem och framför allt kunna jämföra dem med den digitala kopian av verkligheten som vi får från drönarskanningen ger en mycket bättre kontroll på planeringen och dokumentation av framdriften. Dessutom underlättar visualiseringen mycket för att få medarbetare och andra involverade i projektet att förstå hur allt hänger ihop, vad som ska göras och framför allt hur.

–Det här underlättar när man ska förklara var det ska sprängas och vart massor ska flyttas och se precis hur mycket material vi har i högarna.

Kanonaden har valt att anlita det entreprenörsdrivna företaget SkyMap Innovations, som utvecklar webbaserade mjukvaror för 3D-visualisering för bygg- och fastighetsbranschen. Och har gjort det i flera projekt runt om i Sverige. För Fredrik Ahlgren är det dock första gången.

–Det har gått över förväntan att komma igång. Att flyga drönare är snabbt och smidigt, inte minst tack vare att vi använder samma fasta flygrutt varje vecka. Det har varit enkelt att lära sig, säger han. Även om jag är grön på området så hittar jag alltid i plattformen och det är lätt att använda alla funktioner. Det är viktigt att det bara fungerar, eftersom det finns så mycket annat som kräver min tid, säger Fredrik Ahlgren.

SkyMap menar att med visualisering och digitalisering från första idé till färdig byggnad och vidare till förvaltning av fastigheten kan kostsamma fel upptäckas och uppföljning och dokumentation kvalitetssäkras.

Byggstart i höst

Markberedning och terrassering kommer att fortsätta i två år till, men från i höst kommer det också att ske parallellt med att byggnationen av logistiklokalerna pågår i det stora området.

Bygget av den nya logistikparken blir en separat kommande entreprenad. Den ska omfatta fyra logistikfastigheter som byggs i det som beskrivs som Sveriges bästa logistikläge mellan de båda Volvofabrikerna och nära Göteborgs Hamn. Den uthyrningsbara ytan blir på 87 500 kvadratmeter som ska anpassas för respektive hyresgästers behov och önskemål. Detaljplanen tillåter höglager. Fastigheterna kommer att förses med solceller och miljöcertifieras enligt BREEAM In-use.

Kanonaden Entreprenad och Bockasjö har tidigare samarbetet i uppförandet av Hisingens Logistikpark. Sammantaget är Kanonaden för närvarande delaktigt i bygget av sju logistikanläggningar i Mälardalen och Västsverige.

–Kanonadens strategiska satsning på anläggningsarbeten på logistikanläggningar möter behovet av ny modern logistik i takt med den växande globala e-handeln, säger Bård Frydenlund, som är koncerndirektör i AF Gruppen Sverige.

FAKTA I KORTHET

Markarbeten för ny logistikpark i Sörred på Hisingen