Peter Sunnergren på Hoj TWS AB visade Yadea Y1S, en elmoped för sista milen-transporter i stadsmiljö på eComExpo. Här med en isolerad värmebox för leverans av mat från restauranger. Bild: Lars-Olof Tandberg

Elmoped för säkra och snabba sista milen-leveranser

En elmoped kan vara ett bra alternativ för sista milen-leveranser av varor i stadstrafik. Kinesiska Yadea har utvecklat en elmoped anpassad för att snabbt och säkert kunna ta sig fram i tät trafik. Stor vikt har lagts vid säkerhet och mopeden kan utrustas för olika branscher, till exempel med en isolerad värmebox för matleveranser.

Av Lars-Olof Tandberg

eComExpo visade Hoj TWS AB bland annat Yadea Y1S som har utvecklats för att kunna användas för sista milen-transporter i stadsmiljö.

– I stadskärnor är det svårt att få plats med bilar för leveranser. Det är svårt att hitta parkering och du riskerar att få böter. Därför är en elmoped ett bra alternativ, påpekar Peter Sunnergren som är Business Area Manager hos den svenska generalagenten Hoj TWS AB.

Mopeden som visades på mässan var utrustad med en isolerad värmebox för leverans av mat från restauranger. Den kan användas för alla typer av transporter av mindre varor eller av exempelvis hemtjänst.

Utöver en lastbox kan väskor hängas på sidorna och det finns utrymme för en korg fram på styret. För att få en bra arbetsmiljö kan mopeden förses med ett vindskydd och det finns ett bentäcke som håller föraren varm och torr. Matleverantörer slipper dessutom ha en väska på ryggen.

– Yadeas elmopeder är utvecklade i en kustnära del av Kina där det förekommer salt, regn och dåliga vägar. Det gör att mopederna klarar vårt nordiska klimat galant, berättar Peter Sunnergren.

Mopederna klarar vårt nordiska klimat galant, berättar Peter Sunnergren.

Säkerhet

Eftersom Yadea Y1S är ett proffsfordon har den lite större hjul än en vanlig elmoped och gedigna skivbromsar för ökad trafiksäkerhet. En annan säkerhetsdetalj är lågt insteg och plant golv. På styret sitter en stor digital display där föraren ser hastighet, laddning och tid med mera.

– Den är byggd för att vara ett transportfordon och inte en leksak. Även den som har lite längre ben sitter upprätt. Det ger avlastning för armarna och du får upp blicken mot trafiken, säger Peter Sunnergren.

Batterierna laddas antingen med sladd i ett 220-voltsuttag eller med en separat laddstation. Bild: Jan Åström

Laddning

Mopeden har två batterier och räckvidden är cirka tio mil på en laddning, men kan variera beroende på temperatur, körsätt, antal start och stopp, lufttryck i däcken med mera. Batterierna laddas antingen med sladd i ett 220-voltsuttag eller med en separat laddstation.

– Laddtiden är cirka sex timmar från tomt batteri, oavsett om sladd eller laddstation används. Normalt räcker det att ladda över natten. Har man andra behov finns möjligheten att ha en extra uppsättning batterier så att en uppsättning alltid är på laddning.

Världens största

Yadea är världens största tillverkare av elmopeder och Hoj TWS AB är exklusiv importör i Sverige. Företaget startade 2001 och tillverkar 20 miljoner mopeder per år. I Wuxi, cirka 15 mil väster om Shanghai, ligger fabriken samt företagets utvecklings- och forskningscenter.

– Yadea är en mycket kvalitetsmedveten tillverkare med en stor utvecklingsavdelning. Till exempel stresstestas ramen för en ny modell en miljon gånger innan den släpps till produktion, berättar Peter Sunnergren.