Stadsdelen Araby i Växjö, en satsning på 24 ägarlägenheter. Bild: Växjöbostäder

Fördjupning och innovation nyckelord under Bostadsutvecklingsdagen 2022

Det är expertis och innovativa grepp som är fokus när Stefan Attefall leder deltagarna igenom Bostadsutvecklingsdagen 2022, som intar scenen på Bonnierhuset i Stockholm för en heldag den 31 maj. Deltagarna kan förvänta sig en fördjupad analys av läget på bostadsmarknaden, nu och framöver. Tveklöst råder en osäker situation efter pandemin och vi befinner oss mitt uppe i ett ansträngt ekonomiskt och politiskt läge.

Av Jan Åström

Bostadsutvecklingsdagen 2022 arrangeras med förhoppningen att kunna leverera såväl en fördjupad lägesanalys för bostadsmarknaden som en del av svaren till deltagarna. För många finns goda anledningar till att ha koll på vad detta betyder när vi står inför stora behov av bostadstillskott i Sverige under 2020-talet.

Det blir Mattias Persson, chefsekonom på Swedbank och med förflutet i Riksbanken som blir först ut bland talarna för att ge sin analys av utvecklingen i ekonomin i Sverige och globalt den närmaste tiden. Vi har förstås en högst osäker situation till följd av kriget i Ukraina, som medfört flera osäkerhetsfaktorer, skenande el- och drivmedelspriser, begynnande inflationsökning och stigande räntor.

Joakim Lusensky, analyschef på Mäklarsamfundet presenterar en läges- och marknadsanalys för såväl nyproduktion som successionsmarknaden. Därefter redogör tidigare miljöministern Karolina Skog för den aktuella utredningen ”En socialt hållbar bostadsförsörjning” och därefter redogör Arturo Arques, privatekonom på Swedbank för boendeekonomiska aspekter ur ett konsumentperspektiv.

Lägesstatus hyresbostäder idag och i framtiden

Lennart Weiss, kommersiell direktör hos Veidekke för resonemang kring ämnet ”Skenande materialpriser och stigande boendekostnader – vad gör vi åt det”. Efter lunch diskuteras hyresrättens roll nu och framöver från såväl ”beställarperspektiv” via Fredrik Törnqvist, VD för Stångåstaden och ”entreprenörens perspektiv” via Stefan Ränk, VD för Einar Mattson.

Riksbyggens vice VD Mårten Lilja redogör för ett ”case” – de koncept som Riksbyggen tagit fram för att öka möjligheten för fler målgrupper att kunna efterfråga en bostad. ”Rum för hela livet” lyder devisen, inom vilken olika kategorier av bostäder erbjuds, och därtill vissa särskilda koncept som Hyrköp av bostadsrätt för unga vuxna, Bonum för äldre.

Ägarlägenheter är på uppgång – det händer

På flera håll i landet – mest i Stockholm – satsas det nu på ägarlägenheter, en relativt ny upplåtelseform för att få fart på bostadsbyggandet som introducerades för drygt tio år sedan, men som inte hittat sin ”form”. Nu tar utvecklingen fart, visar statistiken och Svefa har tagit fram en högintressant rapport som ger deltagarna en allsidig bild och presetnerar en marknadsanalys nu och framöver. Rapporten presenteras under eftermiddagen av Helena Dahlhamn, affärsområdeschef hos Svefa.

Mikael Anjou, VD för Sizes tillika författare till den uppmärksammade boken ”Den ineffektiva byggbranschen från 2019, gör en intressant presentation med utgångspunkt från boken, och redogör för hur byggbranschen bör förändras de kommande åren.

Bostadsutvecklingsdagens avslutning med Terese Bengard, verksamhetschef hos ”Hela Sverige ska leva” bär titeln ”Hållbart tillsammans – stad och land i balans – realitet eller utopi?”. Vi har ju alla under pandemin blivit varse om att ”hemarbete” och digitalisering öppnar upp för att bo och arbeta utanför storstaden. Landsbygdstrenden är uppenbar. Det går att leva och bo i hela Sverige. Men varför är det så svårt att kunna bygga utanför städerna? Vilken roll spelar landsbygderna i framtidens hållbara samhällen?