Madeleine Barås och Marcus Malmkvist, grundare av Vintly. Bild: Elsa Martz

Hemmasnickrade excelfiler – ett minne blott

För drygt två år sedan tog Madeleine Barås och Marcus Malmkvist med sig sina erfarenheter in i ett gemensamt företag. Målet? -Att ta fram en mjukvara som underlättar hela vägen från offert till leverans.

Av Elin Bisander

Vintly grundades 2020 och har ett team med lång erfarenhet av logistik, inköp och komplexa leveranskedjor på global nivå. Madeleine och Marcus, som har arbetat ihop i över tio år, hade tidigare stött på de flesta utmaningar som finns inom dessa områden utan att lyckas hitta ett bra verktyg som kunde hjälpa dem att hantera dessa på ett enkelt sätt. De bestämde sig därför för att starta mjukvaruföretaget Vintly.

–Vi har båda suttit i positioner där vi hanterat inköp i olika bolag men känt att det inte funnits några bra verktyg så vi började prata om att det vore intressant att få i gång något själva, berättar Marcus.

Vintlys webapplikation och mobilapplikation. Med Vintly kan användaren se status på ordrar, leveranser och projekt via datorn, eller på språng, via mobilapplikationen. Bild: Elsa Martz

Förbättringar kan ske inom byggsektorn

För tre år sedan började de utveckla systemet som nu varit live i snart två år. Madeleine har tidigare arbetat både på it-bolag och inom byggbranschen med globala logistikprojekt, hon har jobbat med de tekniska bitarna och med de operativa flödena. Marcus har sin bakgrund inom inköp och logistik där han haft roller som projektledare och inköpschef med operativt ansvar.

–Tidigare har jag suttit på andra sidan och varit den som letat tjänsten, vilket ger mig en bra förståelse för vad marknaden behöver, berättar han.

Madeleine och Marcus har båda erfarit att många bolag sköter logistik, inköp och leveranskedjor manuellt – här utmärker sig särskilt byggsektorn och de är övertygade om att förbättringar går att göra inom många företag och organisationer.

–I dagsläget gör många som man alltid gjort, kanske i en hemmasnickrad excelfil kombinerat med mejlkorrespondens och telefonsamtal och möjligheten att dela information och aktuella uppdateringar och ändringar med varandra blir svårt, menar Madeleine.

Mjukvaran som de tagit fram gör så att man får kontroll över processerna och möjliggör att information kan överföras mellan olika användare.

–Ett bygge kan idag, beroende på storlek, bestå av tusentals komponenter som levereras av väldigt många olika leverantörer. Det blir lätt komplext och svårt att manövrera. För att få kontroll och översikt och för att uppnå en effektiv logistik behöver man ett system för att hantera alla dessa inköp, berättar Madeleine.

Madeleine Barås, medgrundare av Vintly, arbetar i Vintlys projektmodul där användaren kan skapa tidsplaner och aktiviteter som ska utföras på byggarbetsplatsen. Användaren kan även koppla leveranser till aktiviteter och stämma av att man tagit emot de varor som behövs för att färdigställa aktiviteten. Bild: Elsa Martz

Systemet har testats i verksamma företag

Redan i ett tidigt skede under utvecklingen av mjukvaran har de haft med sig företag verksamma inom området som använt programmet som pilot och hela tiden har man kunnat driva och utveckla efter faktiska behov och sett hur det funkat i praktiken.

–Vi ser att den gemensamma nämnaren för olika slags bolag är att man vill spara tid som ju resulterar i sparade pengar. Med vår programvara har man som ett kontrolltorn eftersom man samlar allt på samma ställe. Med flera projekt som pågår samtidigt är det så lätt att missa saker med Vintly minimeras den risken, förklarar Marcus.

Madeleine och Marcus, som båda arbetat i branscher som ligger långt fram i sin digitaliseringsresa kan se att byggbranschen ligger efter. De tror att här finns stora möjligheter till effektivisering.

–Tittar man exempelvis på retail-och konsumentvarubranscherna, som har jämförbara varuflöden med byggbranschen, är leveranskedjor och digitalisering väldigt högt prioriterade frågor eftersom det finns stor potential att reducera kostnader och skala upp sitt hållbarhetsarbete där, berättar Madeleine.

Hon understryker också vikten av att se över sina resurskedjor under rådande världsläge:

–Vi har precis genomgått en pandemi och nu kommer inflationen att stöka till det. Dels märker många att de inte varit så flexibla i kedjan som man trott. Det kan handla om flaskhalsar i form av transport, dessutom ökar priserna på marknaden och leverantörerna behöver konkurrensutsättas på ett annat sätt.

–Vi tror att det är viktigt att tänka nytt och våga ändra om sättet man traditionellt arbetat på när det handlar om logistik och inköp, avslutar Marcus.