Norra Entrén vid Veddestabron, som går över spåren och E18. Längst till vänster syns nuvarande pendeltågstation. Bild: White Arkitekter

Nu läggs grunden för Barkarbys Norra Entré

Det nya stationshuset Norra Entrén i Barkarby ska stå klart 2026. Hösten 2023 ska det vara tätt tak och just nu pågår grundförberedelserna för det som beskrivs som en ny knutpunkt för kollektivtrafiken vid Mälarbanan.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

– Byggtiden är planerad efter att kunna ha spårtrafiken igång förutom under två kortare och en längre sommaravstängning per år, säger Göran Tiger, Trafikverkets projektledare för Norra Entrén på Barkarbys stationsområde.

Bygget av den nya regional- och pendeltågsstationen längs Mälarbanan i Barkarby nordväst om Stockholm, ingår i den totala upprustningen av den 20 kilometer långa järnvägssträckan mellan Tomteboda och Kallhäll. Det är en av landets mest trafikerade järnvägssträckor och där byggs två spår ut till fyra spår. Fler tåg ska kunna gå tätare och punktligare, vilket ska förbättra tågförbindelserna i Stockholmsregionen, Mälardalen och ytterst i hela Sverige enligt Trafikverkets beskrivning. När pendeltågen får två egna spår i mitten kan fjärr- och regionaltåg ostört passera på de yttre spåren.

Detta är den stadsnära delen av Mälarbanan, som går norr om Mälaren och förbinder Örebro, Västerås och Enköping med Stockholm, men den är också en del av Stockholms lokala pendeltågsnät.

På sträckan byggs tågtunnlar och broar och fyra nya stationer, varav Norra Entrén i Barkarby är en. Här är redan fyra spår klara sedan 2019 och nu väntar det stora stationsbygget.

Barkarby stations Norra Entré till höger i bild med anslutningar till plattformar för pendeltågen. Fjärr- och regionaltåg ska passera på de två yttre spåren. Bild: White Arkitekter

Bygget i full gång

– Det pågår förberedande grundarbeten, pålning och gjutning av bottenplattan och förberedande pålning för två nya plattformar, berättar projektledaren Göran Tiger. Det blir en byggnad likande den som redan byggts i Kallhäll. Två plan är för allmänheten, resten är teknikutrymmen. Totalt är byggnaden på 4000 kvadratmeter. Det unika blir att vi förser den med solpaneler för den interna elförsörjningen. Under våren börjar huset ta form och hösten 2023 kommer det att vara tätt tak. Byggnaden får en stomme i limträ och träfasad.

Stationsbyggnaden rymmer en stor ljus vänthall – ”noden” – som ansluter till entréerna från en ny bussterminal, rulltrappor ner mot tunnelbanan och upp mot tåg. Detta blir en samlingspunkt för alla trafikslag, regiontåg, pendeltåg, tunnelbana (den nya Blå linjen som är under byggnad) och buss. Stationsentrén ansluter till Veddestabron som invigdes i juni 2022 och som går över E18 och järnvägen till den nya Barkarbystaden.

Under byggtiden förses de befintliga spåren med skyddsportaler för att tågtrafiken ska kunna flyta störningsfritt. Barkarbys befintliga södra entré via Barkarbybron blir kvar, vilket betyder att Barkarby station i fortsättningen kommer att ha två entréer.

FAKTA I KORTHET

Ny regional- och pendeltågstation i Barkarby

Byggtid: 2022–2026

Byggherre: Trafikverket Region Stockholm/öst