Till vänster: Polarbröds vd Anders E Johansson. Mitten: Polarbröds koncern-vd Karin Bodin. Till höger: Niclas Lundqvist, platschef Bredbyn. En framtidssatsning med ny packhall och invigning i Bredbyn. Bild: Polarbröd

Polarbröd bygger för framtiden

Det var den 23 augusti 2020 som Polarbröds bageri i Älvsbyn brann ner. Första spadtaget på ett nytt bageri togs den 27 januari 2021. Där en första byggetapp redan i oktober resulterar i gräddade Polarbrödskakor från den nya ugnen i Älvsbyn.

Av Thomas Andersson

Första etappen i uppbyggnaden av Polarbröds nya bageri i Älvsbyn i Norrbotten är en bageribyggnad i två plan. Där en bagerilinje – från deg, ugn och gräddning till avsvalning, infrysning och paketering i brödpåse och kartong – förläggs på det nedre planet.

– Sedan byggs också en stor fristående lagerfrys. Förut hade vi alltihop i samma byggnad. Nu gör vi två olika byggnader. Så att det blir så brandsäkert som möjligt, förklarar Polarbröds platschef Lilian Nilsson.

På det övre våningsplanet kommer installationer för el, ventilation, VVS, maskinell drift och annat att placeras.

I den gamla nedbrunna enplansbyggnaden satt rör och andra installationer i taket ovanför bagerilinjen.

– Då är det inte så lätt att underhålla, eftersom vi jobbar med livsmedel. Med allt i ett installationsplan på övervåningen får vi ett mycket lättare underhåll och en bättre produktion, tillägger Lilian Nilsson.

Polarbröds gamla bageri hade tre bagerilinjer och skulle precis inviga en ny linje när branden inträffade i augusti 2020.

Den första byggetappen på det nya bageriet är i princip en kopia av den linje som skulle invigas.

– För att komma igång så fort som möjligt som bestämde vi oss för att sätta upp en nästan likadan linje. Vi visste vad vi ville ha och kunde därför komma igång väldigt snabbt.

Hur många bagerilinjer är slutmålet för det nya bageriet i Älvsbyn?

– Vi är redan i full gång med att planera nästa etapp. För ett bageri där vi växlar upp och ska producera framtidens hållbara brödmål!

Fler bröd

Högre grad av teknik och automation i det nya bageriet gör att Polarbröd tillsammans med Arbetsförmedlingen och Utbildningsföretaget Nord inför nystarten hösten 2021 inlett ett samarbete för att kompetensutbilda personal.

I Polarbröds sätt att framställa sitt klassiska norrländska bröd ingår att frysa in brödet direkt efter gräddning. Vilket möjliggör längre bakserier med fler bröd, effektivare energiutnyttjande och mindre svinn. Investeringen i det nya bageriet innebär större fryskapacitet än tidigare och bättre ekonomi.

Efter branden i Älvsbyn i augusti 2020 ställde Polarbröd om produktionen genom att växla upp den i sitt andra och mindre bageri i Bredbyn strax norr om Örnsköldsvik.

Med hjälp av en storsatsning på 84 miljoner kronor har Polarbröd kunnat bredda sortimentet och öka produktionen kraftigt i bageriet i Bredbyn. En invigning har hållits av alla satsningar som gjorts i Bredbyn efter branden i Polarbröds bageri i Älvsbyn. Polarbröd bygger för framtiden och ökar kapaciteten på båda verksamhetsorterna.

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd.

FAKTA I KORTHET:

Nybyggnad bageri, Älvsbyn, Norrbotten