För att minimera det öppna schaktområdet byggdes betongtunnlarna i ett arbetstråg. Bild: Michael Gustafsson

Trafikplats Hjulsta Norra - Arbetstråg för minimal påverkan på omgivningen

Trångt arbetsområde, grundvatten och fornlämningar gjorde att NCC ville minimera det öppna schaktområdet vid bygget av betongtunnlar och betongtråg vid den norra delen av trafikplats Hjulsta. För detta skapades ett spontat arbetstråg förstärkt med KC-pelare.

Av Lars-Olof Tandberg

Innan arbetet med Hjulsta Norra kunde börja gjordes en omläggning av Akallalänken mellan Hästa Gård och E18. Detta för att frilägga mark för bygget av betongtunnlar och betongtråg. Dessutom flyttades en högspänningsledning och fjärrvärme.

Arbetsområdet ligger inom ett kulturreservat och det fanns krav på att länshålla grundvatten och bibehålla grundvattennivån utanför arbetsområdet. För att klara det valde totalentreprenören NCC att minimera det öppna schaktområdet.

– Det gjorde vi genom att skapa ett arbetstråg där vi först satte två spontväggar och förstärkte med jet grouting. Därefter schaktades jorden mellan spontväggarna ur ner till berggrunden och sedan sprängdes berget ner till rätt nivå, berättar Michael Gustafsson som är projektchef på NCC.

I arbetsområdet finns fornlämningar som måste skyddas. Runt dessa skapades skyddszoner.

– Det var logistiskt utmanande. Skyddszonerna stängslades in och vi fick tänka till så att varken människor eller maskiner skulle riskera att skada fornlämningarna.

Berg och betong möts

Bygget av Förbifart Stockholm vid Hjulsta är uppdelat i två entreprenader. Hjulsta norra sträcker sig från bergtunneln som kommer norrifrån fram till broarna över E18 och järnvägen. Hjulsta södra sträcker sig från där broarna börjar till bergtunnlarna som går söderut.

Hjulsta Norra innefattar bygge av två gånger 20 meter bergtunnel, två inslagsvalv mot bergtunnlarna, två betongtunnlar på cirka 375 meter vardera och två 175 meter långa betongtråg.

För att kunna bygga inslagsvalvet sprängde sig NCC cirka 20 meter in i berget. Sedan rullades en tunnelformvagn in cirka sju meter in i berget och varefter en första sektion gjöts tätt mot berget. Nästa sektion gjöts med fogband för att få tätt. När sedan bergtunneln norrifrån nådde fram gjordes genomslag med försiktig sprängning sista biten.

När inslagsvalvet var klart kunde bygget av betongtunnlarna och betongtrågen fortsätta i arbetstråget.

Grundvattenmagasin

På arbetsområdet finns två grundvattenmagasin som tidigare var åtskilda av en bergås. Den har schaktats bort under projektets gång. Eftersom det är viktigt att de två magasinen inte har kontakt med varandra har en vattentät förseglingsskärm av bentonit byggts mellan den norra och den södra dammen.

Ett 30 centimeters lager av bentonit har packats och kapslats in med fiberduk. Sedan har lager på lager byggts på som en omvänd pyramid. Lagren har staplats från berggrunden och 12–13 meter upp.

– Vi har gjort grundvattenmätningar på ömse sidor om skärmen för att kontrollera att dammarna inte har kontakt. Om det vid mätning är en markant skillnad mellan nivån i dammarna är det bevis på att de inte har kontakt, förklarar Michael Gustafsson.

Arbetstråget skapades genom att sätta två spontväggar och förstärkte med jet grouting. Därefter schaktades jorden mellan spontväggarna ur ner till berggrunden och sedan sprängdes berget ner till rätt nivå. Bild: Michael Gustafsson

Tillfällig transportbro

Ett annorlunda inslag i entreprenaden var att en tillfällig transportbro byggdes för att minska störningarna på vägarna runt arbetsområdet. Vid schaktningen för arbetstråget transporterades 300 000 ton mjukmassor till en tillfällig lagring på andra sidan Akallalänken.

– Det störde trafiken och tog lång tid. När det var dags att återföra massorna till projektet beslöt vi att bygga en tillfällig stålbro av typen Baily bridge.

Bron hade en spännvidd på 37 meter och en vikt på 60 ton. På den kördes materialet tillbaka in på arbetsområdet med dumprar som vägde 50 ton lastade.

– Den lösningen gav verkligen frukt, både ekonomiskt och i tidsvinst. Nu tog det arbetet tre månader i stället för tolv månader. Det är inte så vanligt att bygga en tillfällig bro. Men Trafikverket uppmuntrar till lösningar som minskar påverkan på tredje man.

Komplext projekt

Michael Gustafsson tycker att det har varit ett intressant projekt eftersom det är så komplext.

– Det innehåller grundförstärkning, spontning, tunga konstruktioner med stål och armering, rörförläggning med mera. NCC har haft ansvaret för alla konsulter och alla underentreprenörer. Men det har gått väldigt bra.

Projektet har pågått sedan 2016 och i juni är det slutbesiktning. Under den tiden har 8 000 KC-pelare och 400 krönmeter spont slagits ned och en dubbel 600-fjärrvärmedledning lagts om. Det har schaktats 350 000 kubikmeter mjukmassor och sprängts 300 000 kubikmeter fast berg. Dessutom har cirka 60 000 kubikmeter betong pumpats in i projektet.

– Det är fantastiskt att ha fått förmånen att vara med om en så komplex och spännande entreprenad. Det är lite sorgset att behöva lämna ett projekt som man varit på under så lång tid. Alla inblandade blir som en familj och plötsligt splittras vi och går vidare till nya utmaningar, konstaterar Michael Gustafsson.

FAKTA I KORTHET

Nybyggnad Trafikplats Hjulsta Norra