Nya restaurnag Äng, Ästad Vingård är en av Sveriges största vingårdar, mitt i vackra naturreservaten Åkulla Bokskogar. Bild: Ästad Vingård

Vingården trotsar nordiskt klimat med avancerad teknik

Halländska Ästad Vingård har en mängd besöksmiljöer som utmanar våra svenska breddgrader: druvodling och vintillverkning, växthusrestaurang och undervattensbastu. Ett komplext system av energibesparande lösningar från SI gör det möjligt. De automatiserar allt från frostskydd av druvor och en tempererad jäsningsprocess till energieffektiv gästkomfort.

Av Redaktionen Stordåhd Kommunikation AB

När man driver en större besöksdestination på den halländska landsbygden måste gästupplevelsen vara något alldeles extra. Det är Ästad Vingård medvetna om, som en av Sveriges största vinodlingar med spa, hotell- och konferensanläggning och en enstjärnig restaurang i Michelinguiden.

Sedan 2014 har SI haft uppdraget att styra och automatisera de allt mer komplexa kyl-, värme-, ventilations- och vattensystemen på gården och trimma ner energianvändningen.

”Ästad Gård har en stor vision, vår roll är att hitta lösningarna som gör den möjlig. Nu har dessutom en gigantisk utmaning seglat upp i form av skenande energipriser och effektbrist: det gäller att använda resurserna på ett smart sätt utan tumma på besökarnas upplevelse”, säger Martin Johansson, projektledare på SI.

Martin Johansson, projektledare på SI.

Många klimat på en plats

Många olika klimat ska upprätthållas samtidigt. Nybyggda restaurang Äng är ett stort växthus med tillhörande vinkällare, där gästerna ska kunna äta middag i skjorta och blus oavsett tid på dygnet och året. Två stora bergvärmepumpar står för all värme och kyla, inklusive kyl- och frysrum samt ett drägligt arbetsklimat i restaurangköket.

Vintillverkningen är en egen värld av mikroklimat som styrs med varsam temperaturkontroll i varje rum, vintank och fas av jäsningsprocessen. I vinkällaren säkrar en konstant temperatur och fuktighet att vinerna håller genom många års lagring. Lägg därtill ytterligare två restauranger, bastuaggregat i varje hotellrum, flertalet spabad och en stor konferensanläggning så är effektutmaningen ett faktum: en utmaning som SI antagit.

Daniel Carlsson, vd och ägare Ästad Vingård har höga ambitioner med hållbarhet. Bild: Ästad Vingård

Smart styrning över dygnet

”Systemet registrerar energianvändningen på gården: vad gör besökarna vid olika tidpunkter? De äter, badar och bastar vid ungefär samma tider från dag till dag. Beteendet lärs in i systemet som kan starta och stoppa effektslukande funktioner vid kritiska tidpunkter, styras efter timpriserna på el och jämna ut energiåtgången”, säger Martin Johansson.

De stora basturna kan förvärmas och sedan slås av kort när restaurangköken startas upp. Hotellrummens klimatanläggning är kopplad till bokningssystemet och står i energisparläge tills gästen har checkat in. Elproduktionen från gårdens 500 kW stora solcellspark förutses med SMHI:s solprognos och matas ut till parkeringens många laddstolpar vid gynnsamma tidpunkter. I spabaden monitoreras vattenkvaliteten och reningen optimeras för att minska användningen av kemikalier och varmvatten.

Det här är viktiga frågor för Ästad Vingård, som har höga ambitioner på hållbarhetsfronten enligt vd:n och ägaren Daniel Carlsson.

”Vi är precis bara i början av vår hållbarhetsresa. Vi försöker ligga i framkant med allt vi bygger och skapar för att uppnå smarta fastigheter och ta kontroll över vårt avtryck på jorden. Vi jobbar hårt för att ta oss framåt på den resan med smart styrning, god kontroll över klimatet och effektiva byggnader. Det ger energieffektivisering och optimering men också gästkomfort”.

Räddar vindruvorna från frost

Vinproduktion på svenska breddgrader är ett vågat projekt: den skoningslösa majfrosten hotar ständigt årets skörd. Den mest unika delen i SI:s lösning är ett automatiserat frostskyddssystem, som pumpar upp femgradigt vatten från den intilliggande sjön så snart temperaturen sjunker mot nollan. Stolpar med dysor ute på fälten sprayar en fin vattendimma över vinrankorna, som bildar ett skyddande isskal kring de känsliga knopparna. Det har befriat Daniel Carlsson från ständig oro om vårarna och nattliga utryckningar på vinfälten.

Fler innovativa lösningar finns i planen: Ästad Vingård vill sträva mot allt större självförsörjning och nästa steg kan bli att integrera vindkraft eller använda parkerade elbilars batterier som lager för förnybara el. Det blir SI:s utmaning att göra även de visionerna till verklighet.