Jag älskar att göra Ragu Bolognese

Jag älskar att göra ragús. Bara tanken av det gör mig glad, inte minst för att du ofta använder vin i receptet. Skulle vara tråkigt att inte ta ett gott glas vin själv tänker jag, inte minst en fredag efter en arbetsvecka : - ).

Utanför Italien har Bolognese kommit att betyda nästan vilken köttsås som helst, men ”the real deal” är faktiskt mer kött än sås. Vidare kännetecknas den av en mjuk, mild och behaglig smak. Djup från vinet och mjuka kanter från mjölken. Såsen ska vara tjock och rik utan att vara rinnig, men inte heller torr, så håll koll på den.

Bolognese köttsås

4 portioner

1 ts olivolja
25 g smör
1 liten vitlök, finhackad
1 morot, finhackad
1 selleristjälk, finhackad
350 g biffchuck
240 ml helmjölk
240 ml torrt vitt vin
1x400 g konserverade San Marzano -tomater, skurna
Muskot, liten riv
Salt peppar

Servera:
400 g pasta, gärna tagliatelle
25 g smör
Parmesan, riven
Extra virgin olivolja

Instruktioner:

1) Lägg en stor kastrull på medelhög värme och tillsätt smör och olja. Tillsätt lök, morot och selleri när det är varmt. Koka och rör om tills löken är genomskinlig, ca 8 minuter.

2) Tillsätt nötköttet, en nypa salt och peppar och smula köttet och koka tills det är genomstekt.

3) Tillsätt mjölken och koka tills den är färdigkokt. Tillsätt vinet och koka tills det är helt avdunstat. Lägg till en liten riven muskotnöt och tomaterna. Fyll den tomma tomatburken till hälften med vatten och lägg i grytan. Rör om för att täcka allt och låt sjuda försiktigt, halvtäckt, i minst 3 timmar. Mer är bättre. Håll koll på grytan och tillsätt vatten om den ser för torr ut.

4) När det är dags att servera, värm smöret på medelhög värme, tillsätt ett par matskedar ragú tillsammans med ursköljd pasta och lite pastavatten. Blanda allt och servera i varma skålar. Strö över parmesan och ringla lite olivolja över.

Receptet är inspirerat av Marcella Hazan. 🕊

I love making ragús. The thought of it alone makes me happy, not least because you’re adding wine to the pot, so it would be sad not to have one yourself. Outside of Italy, Bolognese has come to mean just about any meat sauce, but the real deal is actually more meat than sauce. It's further characterized by mellow, gentle and comfortable flavor. Depth from the wine, and soft edges from the milk. The sauce should be thick and rich with no liquid, but not dry either, so keep an eye on it.

Bolognese Meat Sauce

Serves 4

1 tsbp olive oil
25g butter
1 small white onion, finely chopped
1 carrot, finely chopped
1 celery stalk, finely chopped
350g beef chuck
240ml whole milk
240ml dry white wine
1x400g canned San Marzano tomatoes, cut up
Nutmeg, tiny grating
Salt & pepper

To serve:
400g pasta, preferably tagliatelle
25g butter
Parmesan, grated
Extra virgin olive oil

Instructions:

1) Place a large pot over medium high heat and add the butter and oil. When hot, add the onion, carrot and celery. Cook and stir until the onion is translucent, about 8 minutes.

2) Add the ground beef, a pinch of salt and pepper and crumble the meat and cook until its just cooked through.

3) Add the milk and cook until completely cooked in. Add the wine and cook until completely evaporated. Add a tiny grating of nutmeg and the tomatoes. Half fill the empty tomato can with water and add to the pot. Stir to coat everything and leave at a very lazy simmer, half covered, for a minimum of 3 hours. More is better. Keep an eye on the pot and add water if it looks too dry.

4) When it’s time to serve, heat the butter over medium high heat, add a couple tablespoons the ragú along with drained pasta and a little bit of pasta water. Toss to coat and serve in warm bowls. Spinkle with parmesan and drizzle a little bit of olive oil over the top.

Recipe is inspired by Marcella Hazan. 🕊

Christopher driver Sveriges mest spännande matorienterade TikTok-konto och har idag över 1,2 miljoner följare. Med sin unika stil inspirerar Christopher miljontals människor varje vecka med mat från alla världens
kök.

På Instagram, med ca 95 000 följare, lägger Christopher stor vikt på Reels och mer lärorika inlägg med fokus på detaljer.

Se gärna en film på det hela, klicka på länk nedan,