Dagens Infrastruktur nr 6 2021

Nya numret av Dagens Infrastruktur

Alla tillgängliga alternativa drivmedel behövs

Vi bevakade nyligen det nya projektet 2030-pusslet, en webb-konferens som fokuserade på hur vi bäst når klimatmålen inom transportsektorn utifrån ett helhetsperspektiv. Det jobb som behöver göras ska göras ”i dag, i natt och i morgon bitti”, inte om tio år, sa Jakob Lagercrantz, vd på 2030-sekretariatet vid seminariet.

Begreppet 2030 används kring det svenska målet att minska koldioxidutsläppen från transportsektorn med 70 procent till 2030 för att senast 2045 ha nått fram till noll nettoutsläpp av växthusgaser. Det beskrivs som det tuffaste transportmålet i världen.

Webb-seminariet, med underrubriken ”Så når vi transportmålen”, skulle bland annat ge svar på frågorna om det går och var riskerna finns. Seminariet var ett startskott för projektet som syftar till att ta fram en heltäckande plan för transportsystemets utveckling, i dialog med näringslivet, men också med konkreta inspel till politiken. Bakom arrangemanget stod Energiforsk AB tillsammans med 2030-sekretariatet och Profu.

En snabb enkät bland deltagarna i webb-seminariet om prioriteringar gav vid handen att de allra flesta prioriterar effektivisering av själva transportarbetet för att sträva mot utsläppsmålen, men att många förstås också tror på elektrifiering av transporter, arbete enligt reduktionsplikten och satsningar på vätgas. Det var delämnen som särskilt behandlades vid seminariet.

Elnätbolaget Ellevio pekade på några utmaningar kring elektrifieringen där de investerar stort i elnätet under många år framöver, men det krävs halverade ledtider i tillståndsprocesserna, marktillgången för elnät kräver sitt, nätutbyggnaden behöver bli proaktiv med mer prognosstyrning än styrning utifrån kundefterfrågan.

Det krävs också mycket bättre samverkan mellan näringslivet och det offentliga och förutsättningarna behöver bli bättre för elanvändarna att styra sina uttag.

Vill man informera sig mer om framtidens fossilfria transporter föreslår jag mässan eComExpo som går av stapeln ute på Arlanda Stad den 6–7 april nästa år. Målet med mässan är att skapa en konkret strategi för transportnäringen.

eComExpo attraherar de tyngsta rösterna i det nödvändiga omställningsarbetet. Under den första dagen kommer bland annat 2030-sekretariatet att genomföra en konferens med fokus på nyttofordon.

Därmed får man bredd på alla alternativa drivmedel och dessutom en politisk koppling. Omställningen går inte tillräckligt fort just nu när det gäller tunga fordon och det är mer än bråttom. Vi behöver alla tillgängliga alternativ för att fasa ut de fossila drivmedlen.

I aktuellt nummer kan man bland mycket annat läsa mer om laddinfrastruktur, elbilister ska kunna köra genom hela landet, att beställare och konsulter behöver mer kunskap om ytskydd. En mässrapport från Entreprenad Live, två slussalternativ ut på samråd i Trollhättan och små marginaler när Strömsundsbron får nya kablar. Klart för bergschakt vid station Gullmarsplan, Söderåsbanan utbyggd för persontrafik, halvtid för Viskadalsbanan och Kalmarsundsverket som blir ett kretsloppsverk.

God läsning i det sista numret för detta år, och väl mött nästa år för ett spännande 2022,