Nya numret av Nordiska Projekt nr 6 2018 ute nu!

Nya numret av Nordiska Projekt nr 6 2018 ute nu!

Sverige har fortfarande en av Europas mest pressade arbetsmarknader när det gäller rekrytering inom branscherna IT, industri och life science. Det visar rekryteringsföretagets Hays årliga rapport Hays Global Skills Index. Rapporten ger inblick om sysselsättning och ekonomisk status bland de totalt 33 länder som ingår, varav Sverige är ett. Bland annat analyseras den professionella globala arbetsmarknaden och ger insikt om de utmaningar som företag står inför när de söker kompetens. I Sverige är arbetsmarknaden fortfarande hårt pressad med extrema lönetryck inom flertalet branscher. Dock skymtas även positiva trender ur årets index. Årets resultat visar ett trendbrott då kompetenssituationen på svenska arbetsmarknaden för första gången har hämtat sig något jämfört med förra året. Utmaningen att matcha utbildningsplatser med bristkompetenser verkar äntligen gå åt rätt håll för Sverige, något som Hays flaggat för tidigare år.

I årets sista nummer av Nordiska Projekt belyser vi bland annat detta:

* Kiwa Inspecta bjöd på ett mycket matnyttigt program för landets energiföretag verksamma inom kraftvärmeområdet. Det handlade mycket om teknik, men också om de regelverk som både anläggningsägare och andra bör hålla sig uppdaterade med.

*Ytskyddsgruppen och Ytskyddsakademien arbetar för att föra ut kunskap om hur det är möjligt att renovera och skydda utrustningar och konstruktioner i betong och metall för att kunna öka livslängden och därmed åstadkomma bättre kapitalvård och minskad miljöpåverkan genom mindre nyinköp.

* Temat för Hydraulikdagarna 2018 som avhölls i Luleå var ”Fossilfri hydraulik 2030”. Rickard Sjöblom, processledare på SSG Standard Solutions Group, sa inledningsvis att vi inte kan ducka för klimatproblematiken. Varje år förbrukas 35 miljoner liter hydraulolja i Sverige.

* Användningen av biogas ökade med 30 procent i Sverige under förra året och prognosen för innevarande år pekar på en fortsatt stark ökning. Politiskt har biogasen också tagit några steg framåt. Men ett problem är att den inhemska produktionen endast ökade med 2,5 procent till följd av en ojämn kamp med importen från andra länder.

* Northland som drev järngruvan utanför Pajala gick i konkurs hösten 2014. Så småningom förvärvades gruvanläggningen av Kaunis Iron, som återupptog produktionen. Denna kommer att rampas upp successivt till två miljoner ton järnmalmskoncentrat per år. Den höga järnhalten och låga svavelhalten gör produkten uppskattad inte minst vid tillverkning av pellets.

Trevlig läsning och en önskan om en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år!

Klicka nedan och läs;