Nordiska Projekt nr 1 2021.

Nya numret av Nordiska Projekt ute nu!

Fossilfritt stål vid Luleälven

Sverige leder utvecklingen av fossilfri stålproduktion och nyligen visades en ny industrisatsning upp för storskalig fossilfri ståltillverkning i Norrbotten. Viljan och agendan med tidsplan är optimistisk med en produktionsstart redan under 2024 och med en kapacitet på hela 5 miljoner ton stål, årligen från 2030. Under en presskonferens den 23 februari presenterade investmentbolaget Vargas Holding en ny industrisatsning för storskalig fossilfri ståltillverkning. Bolaget som går under namnet H2 Green Steel planerar att förlägga satsningen mellan Boden och Luleå. En ambitiös satsning där stålindustrin i Sverige går i bräschen och leder utvecklingen mot fossilfrihet. En omställning för klimatet till en påtaglig nivå, inte minst via det pågående HYBRIT-projektet. Den här satsningen på H2 Green Steel är ytterligare ett bevis på att utvecklingen mot fossilfrihet inom järn och stål sker i Sverige. Behovet av stål världen över ökar där industrin ställer om våra samhällen till att bli mer hållbara.

Den här nya investeringen på fossilfri stålproduktion kan i bästa fall och förhoppningsvis öka förståelsen både hos våra beslutsfattare och allmänhet, att tillväxten inom järn- och stålindustrin i Sverige gynnar så klart det globala klimatet. Fossilfri energi är en av Sveriges mest betydelsefulla tillgångar och bolaget H2 Green Steel lyfter själva elektrifieringen som nyckeln till fossilfri stålproduktion. Vi vet att den utbyggnad av elsystemet som krävs i och med samhällets elektrifiering är en stor utmaning för hela Sverige. Investeringar i både nät och fossilfri elproduktion som kan garantera ett kostnadseffektivt system med hög leveranssäkerhet kommer att vara avgörande för omställningen till fossilfrihet. Stora kunskapsintensiva investeringar är betydelsefulla för Sveriges ekonomiska tillväxt och konkurrenskraft. Det kommer bli intressant att följa den här satsningen.

I årets första nummer av Nordiska Projekt kan man bland annat läsa om läsa om energirevolutionen som kräver en samsyn mellan företag och myndigheter – och samverkan mellan våra industrisektorer. En komplett reinvestering i Rya hetvattencentral, Göteborg Energi kommer att ersätta två pannor i Rya HVC med en ny och där korrosionen som är orsaker till dålig rostskyddsmålning.

God läsning,