Dagens Infrastruktur nr 3 2023.

Nya numret Dagens Infrastruktur

Ruttdelning - svensk innovation blir internationell standard

En innovation för all världens sjöfart som utvecklats av Sjöfartsverket och som drivits av Sverige sätter nu en ny världsstandard för sjöfarten. Ruttdelning ska göra sjöfarten mer effektiv och inte minst minska sjöfartens miljöavtryck. Med ruttdelning kan både hamnar och fartyg planera bättre där ett mindre antal fartyg behöver köa in till hamnarna. De kan både sänka farten och åka mer ekonomiskt när de vet exakt vilken tid de kan angöra hamnarna och dessutom kan fartygens tid i hamnarna minska och godsflödet bli ännu mer effektivt.

Ruttdelning är den största tekniska innovationen inom sjöfarten som Sjöfartsverket varit med och utvecklat sedan transponderteknologin AIS i slutet av 1990-talet för att öka säkerheten för fartyg till sjöss. I dag är det i princip det fartyg som kommer först till hamnen som får lasta och lossa sitt gods först. Om fler fartyg anlöper nästan samtidigt så får övriga vänta, detta är mycket svårplanerat både för fartygen och för alla hamnaktörer. Bakgrunden är att en underkommitté inom IMO, FN:s sjöfartsorgan, där Sverige företräddes av Transportstyrelsen och Sjöfartsverket, nu har beslutat att godkänna Sveriges förslag om ruttdelning. Förslaget kommer sedan formellt beslutas i IMO:s säkerhetskommitté i vår. Det här innebär att det internationella regelverket för sjöfart kommer att ändras och ruttdelning mellan fartyg och landaktörer kommer därmed att bli en ny världsstandard. Det här är en stor vinst både för industrin och för klimatet.

I aktuellt nummer av Dagens Infrastruktur kan man läsa mer om just sjöfart och hamnar som är viktiga för cirkulär ekonomi. Göteborgs Hamn som ska bli världens grönaste och Trelleborgs Hamn som ska vara utsläppsfri år 2040. En het region ger stort intresse för Load Up North, ett genomslag i spårtunneln i Varberg, ett varierat tunnelprojekt för Implenia, flera projekt längs Västkustbanan och järnvägen som samlades för första gången på Train & Rail.

God läsning