Dagens Infrastruktur nr 4 2022.

Nytt nummer - Dagens Infrastruktur

Andelen elbilar större än både bensin- och dieselbilar tillsammans i september

Hittills i år har 204 640 nya personbilar registrerats, vilket är ca tolv procent färre jämfört med i fjol. De fortsatt stora störningarna i de globala leverantörskedjorna slår hårt mot fordonsindustrin. Mobility Swedens prognos för 2022 revideras ned till 285 000 personbilar och 37 000 lätta lastbilar. Här är det viktigt att den nya regeringen stödjer omställningen med långsiktiga styrmedel i likhet med Bonus-malus. Antalet nyregistrerade lätta lastbilar ökade med drygt tio procent i september jämfört med samma månad i fjol. Totalt registrerades 3 276 nya lätta lastbilar i september. Under årets nio första månader har totalt 24 525 lätta lastbilar registrerats, en minskning med ca 14 procent jämfört med samma period förra året. Nyregistreringarna av tunga lastbilar över 16 ton uppgick till 543 fordon i september, vilket är en ökning med ca 33 procent. Hittills i år har 3 791 nya tunga lastbilar registrerats, vilket är ca fyra procent färre än samma period i fjol.

Det är viktigt att laddinfrastrukturen byggs ut i snabb takt och möter behovet för nya ellastbilar. Det första tydliga tecknet kanske finns i Skåne. I mitten av oktober visas nämligen Sveriges största publika laddpark i Arlöv för första gången, bra jobbat, mer sånt. Det är en del i Falkenklev Logistiks ambitiösa projekt som omfattar flera liknande laddstationer runt om i Skåne. Scania, som i sitt partnerskap med Falkenklev Logistik, stödjer projektet med laddplats och solcellspark på flera sätt, när åkeriet nu satsar på att elektrifiera sin lastbilsflotta. Det är i år som den kommersiella utrullningen av tunga eldrivna lastbilar börjar. Nyregistreringarna av bussar bromsade in i september efter de senaste månadernas höga antal. 48 nya bussar registrerades, vilket var en ökning med ca 71 procent jämfört med samma månad i fjol. Hittills i år har 845 nya bussar registrerats, vilket är en ökning med ca 64 procent. Registreringarna under januari - september ligger nu 16 procent över utfallet för helåret 2021, 728 bussar. Årets uppgång kan härledas till offentliga upphandlingar samt ökat resande när pandemin klingat av. Hittills i år uppgår andelen elbussar till drygt 24 procent jämfört med cirka 28 procent januari-september 2021. Väl mött till ett nytt nummer av Dagens Infrastruktur.

God läsning,

Klicka på länken nedan för att läsa aktuellt nummer;