Nystartade Storebadge förvärvar recensionssajten Fairshopping.se

Kundomdömen i olika former växer i popularitet bland konsumenter, utvecklingen har drivits på av stora marknadsplatser som Amazon och eBay vilka var tidiga med att nyttja kraften i kunddriven feedback för att öka försäljningen. I Sverige var recensionssajten och “klagomuren” Fairshopping tidigt ute med kundrelationsexperten Pål Burman i spetsen. Sajten har fungerat som en neutral mötesplats mellan konsumenter och företag, under de senaste 8 åren har 10 000-tals omdömen hanterats där klagande kunder fått hjälp eller åtminstone svar från företag de handlat hos.

Den nyetablerade omdömessajten Storebadge.com förvärvar nu Fairshopping. Förvärvet är en del i bolagets strategi med investeringar i innehåll relaterade till handel och köp på nätet. Kundomdömen blir en allt viktigare marknadskanal vilket är en del i en utveckling där kontrollen av information gällande varumärken och produkter flyttar från företagen till konsumenterna. Samgåendet innebär att bolaget kan samla kundproducerat innehåll på en plats vilket skapar nytta för både företag och konsumenter.

- Förvärvet är en naturlig del i vår strategi för att konsolidera och ge en samlad bild av omdömen på den svenska marknaden. Vi är mycket glada för att ha hittat en affär och inte minst för att få med Påls kunskap och erfarenheter i vår Advisory Board säger Storebadge grundare och VD Johan Frykendahl.

Fairshopping.se används idag av flera etablerade företag som Telia, Telenor, ComHem, Tre, Bredbandsbolaget, Canal Digital och Electroworld. Sajten kommer att leva vidare under Storebadges flagg där nya möjligheter och funktioner successivt kommer att bli tillgängliga för de konsumenter och företag som idag använder sajten.

- Fairshopping var ett passionsprojekt där vi 2007 kände att det behövdes en mötesplats för kunder med problem och företag. Vi har nått 100 000 besökare i månaden bara på rekommendationer och nära nog alla etablerade företag hjälper sina kunder på sajten, säger Pål Burman, VD och grundare av fairshopping.se. Passionen finns kvar men sammanslagningen med Storebadge, med deras visioner, resurser och teknik, innebär nya möjligheter att göra något bättre av den idé vi startade med. Nu kan företag som använder Fairshopping få en bra internationell plattform, så vår “baby” är i trygga händer, säger Pål.

Om Storebadge

Storebadge är en svensk startup som erbjuder en smartare och enklare tjänst för kundomdömen. Tjänsten är utformad för internationell användning och fanns tillgänglig i Sverige, Finland samt Storbritannien redan vid lanseringen. I teamet finns bland annat duon som etablerade Trygg e-handel på marknaden 2007, grundaren av den populära bloggplattformen Blogfame.se samt Sveriges främsta expert på kundkommunikation och gasellföretagaren Pål Burman.

Om Fairshopping

Sajten Fairshopping.se lanserades i april 2007. Syftet var att testa en idé – att det är bra för både företag och kunder att få kontakt med varandra och föra en öppen dialog om kundernas problem och företagens brister.

Fairshopping har genom åren byggt upp statistik på vad kunderna klagar på, företagens betyg, svarstider och benchmark inom branscher med över 2400 aktiva företag. Det är obligatoriskt att lämna kunduppgifter så att företagen kan få kontakt med den som klagat vilket ger företagen chansen att lösa det konkreta problemet.

_____________________________________________________________________________________

För mer information, kontakta:

Johan Frykendahl, VD, mobil: 070 397 30 98 eller e-post: johan@storebadge.com

Pål Burman, VD, mobil: 070 325 57 74 eller e-post: pal@burmanpartners.se