UNITED WITH UKRAINE: Color Music med gästartister samlade in 237 000 kronor till humanitär hjälp i Ukraina. (Foto: Danish Saroee)

Lyckad konsert av den ukrainska barnkören Color Music ger hjälp till hemlandet

Ett närmast fullsatt Oscarsteatern fick njuta av sång och musik samtidigt som man bidrog till humanitär hjälp till Ukraina.

Den hyllade barnkören Color Music från Ukraina besökte Stockholm inbjuden av Nordic Choice Hotels. Efter fantastiskt uppträdande på hotellbolagets interna Vinterkonferens och svenska Idrottsgalan stod stödkonsert på Oscarsteatern på tur. Tillsammans med Charlotte Perrelli, Jasmine Kara, Maria Sur, Brynolf & Ljung, Adrian Macéus och Alicia Agneson, gav kören publiken en kväll man sent kommer glömma.

– Även om jag redan hade fått glädjen av att höra dem sjunga, blev mina förväntningar fullständigt överträffade. Jag tror alla i salen blev berörda av barnens musikaliska talang och framförallt av att dom sjunger med hopp om att det fruktansvärda kriget snart ska ta slut. Vi är också tacksamma för att vi lyckades samla in 237 000 kronor till humanitär hjälp i Ukraina, säger Björn Arild Wisth, vice-VD i Nordic Choice Hotels.

Splittrar summan
De insamlade pengarna genom biljettförsäljning, Swish-bidrag från publiken och insamling på Nordic Choice Hotels’ Vinterkonferens, går till organisationerna Skicka vidare till Ukraina och Operation Aid som båda är privata initiativ på plats med hjälp till de som är drabbade av kriget.

– Som liten ideell organisation kan vi snabbt ändra och anpassa utifrån aktuella behov på plats i Ukraina. Genom att själva utföra transporterna kan vi också försäkra oss om att hjälpen når hela vägen fram. Det vi gör fyller, snart 12 månader efter krigets utbrott, fortfarande en otroligt viktig funktion och visar att alla kan bidra, säger Frida Stoltz, grundare av Skicka vidare till Ukraina.

– I början av kriget var OperationAid bara en droppe i ett hav, idag är vi ett hav i ständig rörelse, bestående av många medmänniskor som vill hjälpa varandra. Vi når ut till dem mest utsatta och ger aldrig upp, berättar medgrundare av OperationAid, Elly Reinolds.

Tack från Ukrainas ambassadör
Stödkonserten blev avslutad med att den ukrainska ambassadören Andrii Plakhotniuk tackade alla i publiken och alla artister för att man tillsammans visade att man är “United With Ukraine”.

– Jag vill uttrycka min djupaste tacksamhet för att man har arrangerat besöket från Color Music och en stödkonsert för att samla in pengar till humanitär hjälp som verkligen behövs i Ukraina. Jag är säker på att de insamlade medlen vill ge välbehövd hjälp genom OperationAid och Skicka vidare till Ukraina, som båda är kända för outtröttliga insatser för hjälp till Ukraina, säger Ukrainas ambassadör till Sverige, Andrii Plakhotniuk.

Stödkonserten blev arrangerad av Nordic Choice Hotels tillsammans med United Voices, Petré Event och Oscarsteatern.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med över 200 hotell i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort Hotel, Quality Hotel, Clarion Hotel och Clarion Collection samt 39 fristående hotell och longstaybolaget Strawberry Living. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.