Birka Vikingastadens nya utställning

Ny utställning på Birka – Tre århundranden, tre vikingaliv

Säsongen 2020 är det premiär och invigning av ny utställning på Birkamuseet, Birka Vikingastaden. Utställningen visar vikingarnas liv i olika perioder på 700-talet till 900-talet. Tre gravar och människoöden står i centrum för utställningen.

Birkamuseet i Mälaren utanför Stockholm har i år invigt en ny utställning om vikingaliv. Genom tre olika gravar tar vi en titt på Birkas historia under tre århundranden, från 700 talet till 900 talet. Utställningen visar deras kläder, mat, hus, djur och hantverk, men även hur relationen var mellan kvinnor och män, fria och trälar och hur barnen hade det. Utställningen ger besökarna en verklig inblick i livet på vikingatidens Birka

-Vi har återskapat personer från tre tidstypiska gravar. Utställningen lyfter fram social status, kön och ålder och förmedlar deras berättelser. Vi vill gå från att bara visa upp originalföremål och fakta till att levandegöra personen i graven och berätta en historia om hur dennes liv kan ha sett ut, säger Veronica Björkman som är chef för Birkamuseet.

Muséet har använt modern teknik och bland annat gjort DNA-analyser, strontiumanalyser i tänder, osteologi och förstås arkeologi för att berätta om personerna i gravarna. På så sett får besökarna hjälp att se sammanhang och i förlängningen bättre förstå vikingatiden.

-En av gravarna som rekonstrueras är den världskända krigargraven Bj 581. En spännande och rik kammargrav – den mäktige manlige krigaren - som efter dna-analyser visade sig vara en kvinna. Det är också min personliga favorit, säger Veronica Björkman.

Läs mer om utställningen och Birka Vikingastaden på www.birkavikingastaden.se

Sommarprogram på Birka

6 juli – 20 juli Vikingar på Birka

Dessa veckor fylls vårt rekonstruerade vikingakvarter av vikingar från när och fjärran. Här kan du strosa runt i vikingakvarteret och prata med vikingar, besöka hantverkarna som berättar om sitt arbete, prova på pilbågsskytte, mala mjöl och baka bröd på historiskt vis. Se vår fornnordiska odling Eiras Gardur, och ta en sväng ner till vår lilla hamn och titta på vikingabåtarna.

29 juli – 1 augusti NYHET!

Starke Viking – Starke viking är en strongman/strongwoman tävling. En styrketävling i samklang mellan forna tiders styrketävlingar och nutidens.

En styrketävling för alla som vill utmana sig själv, med klasser allt ifrån nybörjare till proffs.

”Vi ville att tävlingen skulle vara helt rå, ja faktiskt Sveriges råaste tävling. Med rå menar vi helt utan hjälpmedel. Och så har det blivit. I Starke viking tävlar man utan magnesium, remmar, dräkter, och annat som kan öka ens styrka. Vi tävlar också barfota!”

Jakkin Wiss grundare och arrangör www.starkeviking.se

Fler programpunkter under säsongen är Barnens Birka, Barnens arkeologi och Tema Ansgar – nordens apostel.

För ytterligare information:
Veronika Björkman, 0708-94 76 56 , veronica.bjorkman@stromma.se