Stromma erhåller godkännande från obligationsinnehavare för ändrade villkor avseende sitt seniora icke säkerställda obligationslån

Strömma Turism & Sjöfart AB (publ) (“Stromma”, eller “Bolaget”) instruerade den 4:e juni 2020 Intertrust (Sweden) AB (“Agenten”) att inleda ett skriftligt förfarande (det ”Skriftliga Förfarandet”) för att få obligationsinnehavararnas godkännande för att ändra villkoren avseende Bolagets existerande seniora icke säkerställda obligationslån 2016/2021 (ISIN:SE0008322333) med utestående belopp om 300 miljoner kronor (”Obligationerna”). Obligationsinnehavarna röstade för sådana ändringar.

De föreslagna villkorsändringarna innehöll (i) en förlängning av Obligationernas löptid med 18 månader till den 27:e november 2022, (ii) möjlighet till upptagande av ytterligare senior skuld och ytterligare begränsningar avseende aktieägarlån, (iii) förlängning av prisstrukturen för förtidsinlösen, (iv) möjlighet till frivillig partiell återbetalning, (v) möjlighet till att göra sale and leaseback-transaktioner och (vi) efterföljande ändringar som ett resultat av de förslagna villkorsändringarna i (i)-(vi). Mer detaljerad information rörande villkorsförändringarna går att finna i kallelsen till det Skriftliga Förfarandet och i investerarpresentationen som är publicerade på Bolagets hemsida (www.stromma.com).

Sista tid och dag för att rösta i det Skriftliga Förfarandet var kl. 12:00 den 24:e juni 2020. Stromma meddelar härmed att tillräckligt antal röster har erhållits för att uppnå kvorum och att en tillräcklig majoritet av obligationsinnehavarna enhälligt röstade för att godkänna de föreslagna villkorsförändringarna. Förändringarna av villkoren är villkorade av ett kapitaltillskott från ägaren om SEK 75 miljoner, vilket förväntas att ske senast den 6:e juli 2020. I samband med att de nya villkoren träder i kraft kommer dessa att finnas tillgängliga på Bolagets hemsida. Resultatet från det Skriftliga Förfarandet kommer att finnas tillgängligt på Agentens hemsida (www.intertrustgroup.com).

Vi är glada över samarbetet med flera av våra intressenter som möjliggjorde kapitalinjektionen och förändringen av villkoren i obligationerna. Nu är det upp till oss på Stromma att fortsätta vårt hårda arbete och komma ur pandemin som ett starkare bolag” – Patric Sjöberg, VD och koncernchef

Carnegie Investment Bank AB (publ) och Danske Bank A/S, Sverige Filial, har agerat finansiella rådgivare och Gernandt & Danielsson Advokatbyrå legal rådgivare till Bolaget i anslutning till det Skriftliga Förfarandet.

För mer information, vänligen kontakta:

Björn Hamberg, CFO Strömma Turism & Sjöfart AB

bjorn.hamberg@stromma.se

Denna information är sådan information som Stromma är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande, den 24:e juni 2020 kl.16.00(CEST).

Stromma är den ledande leverantören av upplevelser inom sightseeing i Norra Europa med mål att ge varje enskild gäst minnen för livet. Dessa upplevelser fokuserar på sightseeingturer, underhållning och aktiviteter för turister, lokalbefolkning och företag. Stromma har en historia som går tillbaka till 1809, med en stark tradition av historiska och kulturella värden. Idag är Strömma verksamma på 15 olika destinationer; Amsterdam, Utrecht, Köpenhamn, Århus, Oslo, Bergen, Ålesund, Geiranger, Stavanger, Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö, Helsingfors och Berlin. Strommas varumärken inkluderar de välkända namnen Göta Kanal Rederiaktiebolag, Paddan Sightseeing, Stromma Kanalbolaget, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Sightseeing, Canal Tours Amsterdam, men även unika upplevelser som Birka (Vikingastaden), A’dam Lookout och Vaxholms Kastell. Läs mer på www.stromma.com.