Stromma inleder ett skriftligt förfarande för att ändra villkoren avseende sitt seniora icke säkerställda obligationslån

Strömma Turism & Sjöfart AB (publ) (“Stromma”, eller “Bolaget”) har instruerat Intertrust (Sweden) AB (“Agenten”) att inleda ett skriftligt förfarande (det ”Skriftliga Förfarandet”) för att få obligationsinnehavararnas godkännande för att ändra villkoren avseende Bolagets utestående seniora icke säkerställda obligationslån 2016/2021 (ISIN:SE0008322333) med utstående belopp om 300 miljoner kronor (”Obligationerna”).

De föreslagna villkorsändringarna innehåller (i) en förlängning av Obligationernas löptid med 18 månader till den 27 november 2022, (ii) möjlighet till upptagande av ytterligare senior skuld eller aktieägarlån, (iii) förlängning av prisstrukturen för förtidsinlösen, (iv) möjlighet till frivillig partiell återbetalning, (v) möjlighet till att göra sale and leaseback-transaktioner och (vi) efterföljande ändringar som ett resultat av de förslagna villkorsändringarna i (i)-(v). Om villkorsändringarna röstas igenom av obligationsinnehavarna kommer de först att träda i kraft när Stommas ägare, Hans von Rettigs familjeintressen, tillskjutit ytterligare kapital om 75 miljoner kronor. Kallelsen till det Skriftliga Förfarandet, inkluderat de föreslagna villkorsändringarna i sin helhet och detaljerad information angående röstningsförfarandet, samt en investerarpresentation finns tillgängliga på Bolagets hemsida (www.stromma.com) och på Agentens hemsida (www.intertrustgroup.com)

Större innehavare av Obligationerna, vilka tillsammans representerar 63 procent av det totala nominella beloppet av Obligationerna, har åtagit sig att rösta för de föreslagna ändringarna i villkoren som är beskrivna i det Skriftiga Förfarandet.

Covid-19 påverkar fritids- och reseindustrin och därmed Strommas verksamhet. Vi arbetar med samtliga våra intressenter, både ägare och kreditgivare, för att hantera krisen och jag är ödmjuk inför den stöttning vi har fått. Det är också betryggande att vår ägare är djupt engagerad i verksamheten och villig att fortsätta stötta Stromma genom dessa utmanande tider. De föreslagna ändringarna i villkoren kommer att hjälpa Stromma manövrera genom krisen och ge oss flexibiliteten att komma ut starkare på andra sidan” -Patric Sjöberg, VD och koncernchef.

För att vara berättigad att rösta i det Skriftliga Förfarandet, måste en obligationsinnehavare den 10 juni 2020 vara registrerad i Bolagets skuldbok som en direktregistrerad ägare eller som en förvaltare av antingen en eller flera Obligationer. Agenten måste mottaga ett vederbörligen komplett röstningsformulär senast 12:00 (CEST) den 24 juni 2020. Det Skriftliga Förfarandet kan komma att avslutas i förtid om det tillämpliga omröstningskravet (kvorum och majoritet) för godkännande i det Skriftliga Förfarandet har mottagits före den 24 juni 2020.

Carnegie Investment Bank AB (publ) och Danske Bank A/S, Sverige Filial, agerar finansiella rådgivare och Gernandt & Danielsson Advokatbyrå legala rådgivare till Bolaget i anslutning till det Skriftliga Förfarandet.

För mer information, vänligen kontakta:

Björn Hamberg, CFO Strömma Turism & Sjöfart AB
bjorn.hamberg@stromma.se

Denna information är sådan information som Stromma är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande, den 4 juni 2020 kl. 15.30  (CEST).

Stromma är den ledande leverantören av upplevelser inom sightseeing i Norra Europa med mål att ge varje enskild gäst minnen för livet. Dessa upplevelser fokuserar på sightseeingturer, underhållning och aktiviteter för turister, lokalbefolkning och företag. Stromma har en historia som går tillbaka till 1809, med en stark tradition av historiska och kulturella värden. Idag är Stromma verksamma på 15 olika destinationer; Amsterdam, Utrecht, Köpenhamn, Århus, Oslo, Bergen, Ålesund, Geiranger, Stavanger, Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö, Helsingfors och Berlin. Strömmas varumärken inkluderar de välkända namnen Göta Kanal Rederiaktiebolag, Paddan Sightseeing, Strömma Kanalbolaget, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Sightseeing, Canal Tours Amsterdam, men även unika upplevelser som Birka (Vikingastaden), A’dam Lookout och Vaxholms Kastell. Läs mer på www.stromma.com.