Ett samlat stöd för besöksnäringen i Sörmland nu igång!

Corona-pandemin slår hårt mot besöksnäringen, det strömmar in rapporter om avbokningar och nya bokningar uteblir. Många företag blöder ekonomiskt och det är stor risk att många företag försätts i konkurs om ingen förändring sker eller rätt stöd sätts in. Lönsamheten i branschen är i genomsnitt 1,5 % och det finns inga stora marginaler att ta till i en situation som denna. Krisen fördjupas alltmer för länets besöksnäring och angränsande branscher (underleverantörer/besöksmål), vilket kan leda till att flera företag kommer att slås ut. Många uppger att de riskerar att gå i konkurs inom en månad om inte någon förändring sker eller stöd sätts in.

För att stötta företagare inom besöksnäringen har STUA (Sörmlands turismutveckling AB) och Almi Företagspartner AB tagit ett initiativ till en stödfunktion för besöksnäringen, som finansieras av Region Sörmland.

Efter intensivt arbete är funktionen nu igång med tillgänglighet dygnet runt per telefon. Det går även att som företag mejla in och bli kontaktad för uppföljning.

Stödfunktionen syftar till att i detta akuta läge ge kostnadsfri hjälp och stöd i form av rådgivning vad gäller exempelvis juridik, avtal, personal, försäkringsfrågor, ekonomi- och bankkontakter med mera. Organisationen har tillgång till ett nätverk av rådgivare med många års erfarenhet inom sina respektive områden som finns tillgängliga, för att hjälpa företagen med akut stöd och rådgivning.

Stödinsatsen byggs upp löpande, bl a förmedlas information och insatser via en hemsida, som hålls uppdaterad med den senaste informationen, och uppdateras dagligen med vad som händer.

Uppdragskoordinator är Urban Wallin, som suttit i STUA:s styrelse sen 2001, men som aviserat sin avgång, i och med STUA:s årsstämma inom en vecka. Nu går Urban över i operativ drift, via sitt eget företag. Urban har bakgrund inom besöksnäringen, och som egen företagare inom ledarskapsutveckling och coaching, samt är sedan 2017 verksamhetsledare på deltid för Nyföretagarcentrum i Eskilstuna.

Kontakt för besöksnäringen: https://www.destinationsutveckling.com/sv/covid19/
Tel med svar dygnet runt: 0155-220 800