Curlingdamerna studsade tillbaka i Universiaden - nu väntar Japan i nyckelmatch

Efter gårdagens två förluster i Vinteruniversiaden i Trentino, vann lag Anna Hasselborg i dag mot USA med 7-2 och har fortfarande god chans att nå slutspelet.

- De spelade riktigt bra i dag och visst var det här en viktig seger - både för tabelläget och för självförtroendet, säger coachen Björn Rudström.

Efter att ha inlett med tre raka segrar stötte de svenska damerna på patrull i lördagens två matcher som slutade med förluster mot Korea och Storbritannien.

- De spelade bra i går också men det var en dag då allt gick dem emot, säger Rudström.

Nu väntar Japan, som ligger just efter Sverige i tabellen, i vad som blir en nyckelmatch i morgon för att nå slutspelet. Det är troligtvis med dem som kampen om fjärdeplatsen kommer stå.

Lag Anna Hasselborg består av:
Anna Hasselborg, Hägersten, studerande vid Stockholms universitet
Zandra Flyg, Älvsjö, studerande vid Södertörns högskola
Agnes Knochenhauer, Lidingö, studerande vid Stockholms universitet
Karin Rudström, Djursholm, studerande vid Uppsala universitet

Resultat curling: http://www.fisu.net/en/Main-results-Tissot-3881.html

Universiaden är en av världens största tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Årets mästerskap är den 26:e Vinteruniversiaden i ordningen och hålls i italienska Trentino den 11-21 december.

Gemensamt för deltagarna i Universiaden är att de kombinerar sin elitsatsning med eftergymnasiala studier. Sverige sänder en trupp med nära 60 studentidrottare. Tävlingarna håller högsta internationella klass och brukar fungera som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap.

För utförlig information om den svenska truppen se gärna dokumentet Pressinfo Vinteruniversiaden i vårt pressrum, samt bifogat i detta meddelande.

www.universiadetrentino.org/en

Internationella studentidrottsförbundet, FISU, sänder vissa tävlingar live, samt lägger ut höjdpunkter från Universiaden här: http://www.livefisu.tv/

Eurosports sändningstider för mästerskapet: http://tv.eurosport.se/tvpress.shtml?ctcom=448&ctcha=250,7&ctlan=7

Joanna Bong Lindström, kommunikationsansvarig
Sveriges Akademiska Idrottsförbund
joanna.lindstrom@saif.se

• curling

• Danderyd

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 70 medlemsföreningar med cirka 70 000 medlemmar.