Dalaskidåkaren Lars Suther bäste svensk i skiathlonen i Universiaden

Dalaskidåkaren Lars Suther slutade på 13:e plats och blev bäste svensk i herrarnas skiathlon i Universiaden i Trentino.

Det var herrarnas första lopp i Vinteruniversiaden, skiathlon över 7,5 km klassiskt + 7,5 km fristil. Det blev en grym spurtstrid om guldet, där ryssen Raul Shakirzianov var först över mållinjen.

Karl-Johan Dyvik kom på 34:e plats och Oskar Kardin på 54:e. Övriga avstod dagens lopp för att satsa på den individuella sprinten, som avgörs på lördag.

Resultat: http://www.fisu.net/en/Main-results-Tissot-3881.html

Universiaden är en av världens största tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Årets mästerskap är den 26:e Vinteruniversiaden i ordningen och hålls i italienska Trentino den 11-21 december. Tävlingarna håller högsta internationella klass och brukar fungera som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap.

www.universiadetrentino.org/en

Eurosports sändningstider för mästerskapet: http://tv.eurosport.se/tvpress.shtml?ctcom=448&ctcha=250,7&ctlan=7

Foto: Sveriges Akademiska Idrottsförbund (fria för användning i tryck och på webb)

Joanna Bong Lindström, kommunikationsansvarig