Sveriges damer i basket vann komfortabelt mot Mongoliet i Universiaden – i morgon väntar återigen Ryssland

Det var en smal sak för Studentidrottslandslaget i basket att slå Mongoliet med siffrorna 95-21 på Universiaden i Kazan. Nu väntar återigen Ryssland för de svenska damerna. På EM i Frankrike i juni överraskade Sverige alla med att slå de regerande Europamästarna Ryssland.

Sverige har dock mött Ryssland tidigare i viktiga matcher. På förra Universiaden i Kina slog Sverige Ryssland i kvartsfinalen och hamnade till slut på en fjärdeplats. Universiaden har visat sig fungera bra för att ge de svenska basketdamerna mästerskapserfarenhet. I laget som var med 2011 i Kina fanns bland andra systrarna Elderbrink och Danielle Hamilton Carter.

-  Vi vann helt planenligt och kunde köra runt på alla spelare i laget. Nu laddar vi om för nästa match som kommer att bli tuff. Att möta Ryssland på deras hemmaplan kommer att kräva att hela det svenska laget spelar på toppen av sin förmåga, säger David Leman, huvudtränare för det svenska studentlandslaget i basket.

För utförligt refererat och ytterligare citat se basket.se.

Sveriges damer spelar mot Ryssland klockan 16.30 och klockan 19.00 väntar USA för Sveriges herrar. Herrmatchen sänds live på http://www.livefisu.tv/.

Anders Manell, presschef Team Sweden, 072-200 56 33
David Leman, huvudtränare, 0079 276 750 973

• Bollsporter

• basket
  • student-sm
  • lärosäte

• Skåne

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 67 medlemsföreningar med cirka 65 000 medlemmar.