USA till Student-VM i Uppsala

Sex länder är nu klara för Student-VM i amerikansk fotboll i Uppsala i vår. Senast i raden är USA.

Mexiko, Japan, Kina, Finland och Sverige är sedan tidigare klara för Student-VM i amerikansk fotboll. Nu har även USA bekräftat sitt deltagande. Uttagningar till ett all star-team pågår och så här långt har 20 spelare fått klartecken. Dessutom förs kontakt med ett stort antal av landets nära 5 000 coacher för uttagningar av resterande spelare.

– En viktig pusselbit föll på plats när USA bekräftade sitt deltagande. Det är ju sportens största nation så det betyder givetvis mycket att de kommer, säger Martin Söderberg, ordförande i arrangörsklubben Uppsala 86ers och projektledare för VM.

Student-VM i amerikansk fotboll avgörs på Österängen den 1–11 maj 2014. Sveriges Akademiska Idrottsförbund är värd för Student-VM i samarbete med den lokala arrangören Uppsala 86ers, Svenska Amerikansk Fotbollförbundet, Upplands Idrottsförbund, Uppsala universitet, SLU, Destination Uppsala och Fyrishov AB.

Sveriges Akademiska Idrottsförbund arrangerar regelbundet internationella tävlingar, senast Student-EM i badminton i Uppsala i våras.

– Vi gläds åt och ser fram emot mästerskapet som blir vår största tävling hittills, säger Josef Åhman, generalsekreterare i Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

Läs mer: www.uppsala2014.com

Josef Åhman, generalsekreterare