Ansvaret för bildningen har överlämnats till folkbildningen

Ansvaret för bildningen har överlämnats till folkbildningen

– Ansvaret för bildningen har återigen överlämnats till folkbildningen med det myller av gamla traditionella folkrörelser och moderna nätverk som är dess vardagsbas. Det är här människors lust att lära återuppväcks, skriver Studiefrämjandets förbundschef Tjia Torpe i en replik på PJ Anders Linders ledare i Svenska Dagbladet 2 december 2012.

Utbildningspolitiken behöver få sällskap av en mycket bredare kunskapsrörelse, skriver PJ Anders Linder i Svenska Dagbladet den 2 december. Han uppmanar borgerligheten att ta täten och öka sin efterfrågan på bildning. Med den drucknes envishet letar han efter sin borttappade nyckel endast under gatlyktan eftersom det är där strålkastarljuset är starkast.

I Sverige pågår sedan förra sekelskiftet en myllrande bildningsverksamhet varje dag, varje vecka, varje månad i alla kommuner i hela Sverige. En verksamhet, som när man frågar de som deltar, ger 90% ökade kunskaper och färdigheter, 70% bättre självkänsla, 60% bättre förmåga att uttrycka sig.
Många av dessa 280 000 studiecirklar med nära 2 miljoner deltagare och  330 000 kulturprogram innehåller lärande om musik, hållbar utveckling, litteratur, hunddressyr, språk, spelkultur, skog-viltvård, jakt och mycket, mycket annat.

En ytlig betraktare ser inte att det i den här verksamheten, som vi gemensamt satsar stora pengar på genom framförallt staten men också landsting, regioner och kommuner (om än i minskande grad), sker en slags andra-vågens lärande. Ofta är det gratis för deltagaren. Vissa kurser med höga omkostnader kostar pengar. Hit kommer du frivilligt, utan krav på att följa någon annan läroplan än den du själv utformar tillsammans med dina kamrater. Här blir du inte betygsatt inför framtida urval till högskolebildningar. Här är utgångspunkten den enskilda människans sökande efter kunskap. Detta sökande och den gemenskap du får med andra i gruppen är en oslagbar metodik.

Att bygga upp en fungerande rockgrupp, läsa och diskutera ny skönlitteratur, genomföra en framtidsvecka med klädbytardagar, lära sig hantera en dator, genomföra ett lajv, delta i en kurs om styckning och matlagning av vilt eller en lydnadskurs för valpar – ur allt detta växer kunskapen om praktisk demokrati, samhällets uppbyggnad, ekonomi och faktakunskaper av skilda slag. Här finns tryggheten i det gemensamma intresset. Här finns fikarasterna som ger utrymme också för diskussioner om andra väsentliga samhällsfrågor, som vad ska vi göra med klimatförändringarna, kriminaliteten och främlingsfientligheten.

J P Anders Linder citerar Jan Björklund som säger "Socialdemokrater som verkligen slagit vakt om bildning har förpassats i minoritet". Uttytt som "ledande utbildningspolitiker " är det sant att alltför många ur alla politiska läger numera deltar i den av Jan Björklund anordnade tävlingen om mesta möjliga kontroll och regler för bästa skolresultat.

Ansvaret för bildningen har återigen överlämnats till folkbildningen med det myller av gamla traditionella folkrörelser och moderna nätverk som är dess vardagsbas. Det är här människors lust att lära återuppväcks. Det är här det gemensamma ansvaret för samhällsbygget tar fart. Det är här bildning pågår!

Tjia Torpe
Förbundschef