Folkbildning som prioriterar skog och friluftsliv

I en debattartikel på DN Debatt 26/8 skriver professorerna Peter Fredman (Mittuniversitetet, programchef Friluftsliv i förändring) och Marie Stenseke (Göteborgs universitet, bitr. programchef Friluftsliv i förändring) att skogen som upplevelselandskap inte är prioriterat idag:

”En framgångsrik friluftspolitik behöver tydliga företrädare med resurser och kunskaper för dess genomförande.  Även om många i dag tar hänsyn till friluftslivet, saknas offentliga pådrivande krafter som sätter friluftslivets värden främst”, uttrycker författarna till debattartikeln.

De menar även att:

”Vad Sverige behöver är aktörer som sätter friluftslivet i centrum.”

Det är möjligt att man skulle kunna blåsa mer liv i prioriteringen och samtalet på den politiska agendan kring friluftsliv, men att det idag saknas tydliga företrädare med resurser och kunskaper för friluftslivets genomförande upplever vi som en orättvis bedömning!

Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund och tillsammans med Fältbiologerna och spelhobbyförbundet Sverok, samt flertalet andra rikstäckande medlemsorganisationer, utgör vi en viktig samhällsaktör som just sätter friluftslivet och skogen som upplevelselandskap i centrum. Det gör vi runtom i hela Sverige genom våra konkreta verksamheter ute i skogen och naturen, samt inne i miljö- och hållbarhetsdebatten.

Att arbeta ur olika perspektiv med skogens viktiga roll för människan och vice versa, är just vad vi arbetar aktivt med genom bred folkbildningsverksamhet i sann frilufts- och upplevelseanda.

Skogens år 2011 uppmärksammade Studiefrämjandet och flera medlemsorganisationer genom att anordna en stor europeisk konferens på temat ”Volunteering for sustainability”.

I Studiefrämjandets och dess medlemsorganisationers löpande verksamheter pågår ett lustfyllt upplevelse- och deltagandebaserat upptäckande av skogen. Vi uppmärksammar vikten av hållbar utveckling ur ekologiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv. Vi bidrar till kunskapsspridning och bildning i frågor som rör människan i skog och natur samt skogen som upplevelselandskap.

Varje dag, året runt erbjuder Studiefrämjandet tillsammans med medlemsorganisationerna studiecirklar, kurser och andra aktiviteter inom områden som rör människors friluftsliv i skog och natur, sådant som: naturvandringar, fåglar, svamp, jakt och fiske, hund, geologi, botanik med mera.

Fältbiologerna är en av vårt lands välkända organisationer för barn och ungdomar med intresse för natur- och miljöfrågor. Organisationen erbjuder ett smörgåsbord av olika friluftsaktiviteter i skog och mark för sina medlemmar och agerar ofta frontfigur när det gäller aktivt deltagande i den politiska debatten i frågor som rör hållbar utveckling och människans förhållande till och upplevelse av skog och natur.

Sverok är Sveriges största ungdomsförbund med 190 000 medlemmar. Spelhobbyn bidrar på sitt sätt till ungas möjligheter att uppleva skogen och utveckla förståelse för samspelet mellan människa och natur. Olika delar av hobbyn, som lajv och airsoftspel, upplevs i skogsmiljöer som i hög grad bidrar till den totala upplevelsen av spelet. Att värna om möjligheterna till aktivt friluftsliv och en välmående natur är en förutsättning för att unga ska ha möjligheten att uppleva skogen på detta sätt.

Några saker som Peter Fredman och Marie Stenseke poängterar i sin debattartikel vill vi också understryka vikten av, nämligen att:

”/…/hälften av alla vuxna svenskar uppger att det upplevda hälsotillståndet skulle påverkas negativt utan möjligheter till friluftsliv. Många vetenskapliga studier visar också på friluftslivets betydelse för naturförståelse, social inkludering, samhörighet och regional utveckling i form av naturturism.”

Vi kan bara hålla med. Folkhälsoaspekten och vikten av skogen som upplevelselandskap samt friluftsliv som en del av vårt folkbildande och demokratifrämjande arbete, är något vi som engagerade aktörer för friluftslivet utgår ifrån, både genom arbetet med våra verksamheter och i vår kommunikation, inte minst i dialogen med lokalpolitiker.

Vi uppmuntrar både våra medlemmar, deltagare, övriga medborgare, forskare, media och politiker att fortsätta uppmärksamma skogens vikt för människan och vice versa, både ur ett upplevelse- och friluftsperspektiv samt ur ett socialt, ekonomiskt, ekologiskt hållbart perspektiv som främjar allas vår gemensamma utveckling.

Tjia Torpe, förbundschef Studiefrämjandet riksförbundet
Salomon Abresparr, ordförande Fältbiologerna