13 halländska artister startar i Livekarusellen på lördag

Spelglädje. Skaparglädje. Lärande. Utveckling. Det är några av ledorden för Livekarusellen, Studiefrämjandets stora musikturné, som startar nu på lördag.

Musiker från bland annat Halmstad, Åsa, Långås, Eldsberga, Varberg och Falkenberg går upp på scenen med start kl. 12.00 på lördag. Feedback-coacherna Marcus Friman från Varberg (Land of Trees, som bland annat varit med i Livekarusellen tidigare) och Monica Christoffersson från Mellbystrand (erfaren artistcoach och sångpedagog) ska hjälpa artisterna att ta till vara på sina styrkor och förbättra sig efterhand.

- Vi har förberett artisterna på en utvecklande resa. Vi vill att de ska vara öppna och ta till sig all respons de får från coacherna och publiken, för att kunna fortsätta att utvecklas, säger karusellchef Evelina Mattsson.

Musiker inom skilda stilar, i olika åldrar och med olika bakgrunder, har tagits med i Livekarusellen.

- Det blir en varierad och känsloladdad dag som publiken kommer att bjudas på, säger Evelina.

Alla är välkomna att komma och titta och det är ingen entréavgift.

Efter de tre turnéstoppen kommer en akt väljas ut som går vidare till riksfestivalen i Falun. Den vinnande akten kommer också att få studiotid i en lokal musikstudio.

- Det blir en extra morot för artisterna. Men fokus ligger inte på tävlingsmomentet. Snarare på själva lärandeprocessen i sann folkbildningsanda, säger Sofie Tedenstad Svebring, karusellmarknadschef.

- Vi ser fram emot att se vad som kan hända på tre turnétillfällen. Vilken skillnad kommer vi att märka på artisterna från första till sista spelningen? Vi tror att det kan bli en hel del. Detta ska bli jättekul, säger Sofie.

Turnéstopp 1: Halmstad 1 feb, Nolltrefem. 12.00-17.15.
Turnéstopp 2: Varberg, 8 mars, Varbergs teater. 12.00-17.15.
Turnéstopp 3: Falkenberg, 4 april, Falkhallen. 12.00-17.15.

Artister:

Citizen J /// Falkenberg ///  Singer-songwriter
In Bloom /// Åsa /// Singer-songwriter
Imaginary Stars /// Halmstad /// Singer-songwriter
Paulina Wendeborn /// Kullavik /// Singer-songwriter
Lina Persson /// Eldsberga /// Pop
Silverginger /// Halmstad /// Singer-songwriter
Nathalie Rask /// Kungsbacka /// Pop
Coinflip /// Halmstad /// Hiphop
Linje 615 /// Varberg /// Pop-Rock
Planter's Punch /// Varberg /// Pop-Rock
Define Useless /// Halmstad /// Punk
Sebastian Winter /// Långås /// Pop
Weltschmerz /// Halmstad /// Punk

Frågor, pressackreditering eller intervjuer? Sofie Tedenstad Svebring, 035-20 20 883, 0766-77 97 93, sofie.tedenstad@studieframjandet.se

www.livekarusellen.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.