Ålidhem äger i Umeå - mer kultur till alla

Ålidhem äger i Umeå - mer kultur till alla

Ålidhem äger, i Umeå, får pengar från Kulturrådet för att skapa sin egen kultur i utsatta områden. Det är regeringssatsningen på kultur Äga rum som ligger bakom stödet, där totalt 100 miljoner ska delas ut mellan år 2016 och 2018. Över 200 ansökte om stöd från Kulturrådet varav 27 nu beviljats bidrag. I en intervju berättar Andrea Rodriguez på studieförbundet Studiefrämjandet Västerbotten mer om projektet.

Grattis till bidraget! Hur känns det?

– Åh, det känns underbart roligt! Härligt att få lite medvind i verksamheten, det känns faktiskt helt euforiskt!

Hur mycket pengar får ni från Kulturrådet?

– Vi kommer att få 1 350 000 kronor per år i tre år, så länge vi delrapporterar som vi ska och jobbar utifrån uppsatta mål i ansökan.

Det var över 200 ansökningar till Kulturrådet, varav 27 fått bidrag. Ålidhem äger är ett av de projekt som fått mest pengar. Varför får just er satsning pengar från Kulturrådet tror du?

– Jag tror att det beror på att vi har med en väldig bredd av föreningssamarbete med föreningar på Ålid, både redan väldigt etablerade aktörer såsom teaterföreningar och Kulturföreningen Humlan, men även små lite mer okända föreningar som exempelvis Vän i Umeå.

Vän i Umeå kopplar ihop nyanlända med personer som bott en längre tid i Sverige. Även bibliotek och skolan är med. Bland de inblandade finns både medlemsorganisationer och samarbetsorganisationer och projektet inriktar sig mycket tydligt på våra profilområden. Målgruppen är med bland de som varit med och sökt pengarna, vilket nog också varit en framgångsfaktor och har bidragit till att vi fått pengarna.

Jag vill framhålla styrkan i alla föreningars bidrag till ansökan, utan dem skulle vi inte fått pengarna till projektet.

Det är helt klart många inblandade aktörer, det låter väldigt spännande!

– Alla vill ju göra grejer! Det är lite komplicerat, men det blir kul! Det är ett himla engagemang hos alla. Vi hade ett nätverksmöte när vi gjorde ansökan och det är många intressen som ska jämkas, men det är mest roligt. Det här blir också en chans för föreningarna att korsa gränserna mellan sina verksamheter. Det i sig är också en av framgångsfaktorerna med tankarna i projektet och ansökan tror jag.

Vad planerar ni att göra för verksamhet?

– Det är en öppen ansökan så vi har inte satt alla aktiviteterna ännu, vilket är själva poängen. Det ska vara deltagarstyrt och folkbildningstänk. Vi ser alla inblandade som viktiga resurser och som en kompetensbank.

Vi har flera tankar om kulturverksamhet med unga i samarbete med skolan. Det finns idéer om alltifrån berättande till musik. Och vi ska ha en festival som kallas "Ålidhemsdagarna", det ska vara festivalen för att delta och själv kunna arrangera. Tanken är att en ska gå från inspiration och deltagande genom utbildning till att bli arrangör. Och så har vi fokus på ledarutbildningar.

Det finns många olika språk och kulturer på Ålidhem, men glappet mellan det etablerade och det mindre etablerade kulturlivet är ganska stort, så vi ska utbilda "kulturbärare" som ska bidra till att den etabelerade och den mindre etablerade kulturen möts och lär känna varann. Kulturbärarna blir ett slags "kulturtolkar" i båda riktningarna.

Vi ska också ha en kampanj för att locka till oss och innesluta fler individer i gemenskapen. Många pysslar med kultur i sin ensamhet. Vi vill synliggöra detta och se till att fler får vara en del av något större, av en gemenskap där fler kan lära av varann.

Källa: Linda Harling, kommunikatör, Studiefrämjandet

Mer information och kontakt:

Andrea Rodriguez, Studiefrämjandet Västerbotten
andrea.rodriguez@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.