ÄNTLIGEN: Popkorn Nordic 2021 kör igång!

ÄNTLIGEN: Popkorn Nordic 2021 kör igång!

16 september startar Skånes & Själlands största musiktävling & plattform för artistutveckling! Med festligt 20-årsjubileum dessutom. Eftersom Popkorn Nordic inte kunde genomföras förra året (pga covid-19) så kommer detta firas nu istället.

I Popkorn Nordic tävlar band & artister från hela Skåne på The Tivoli i Helsingborg samtidigt som band & artister från Sjælland tävlar på den danska sidan. Varje spelomgång utser en kunnig jury, tillsammans med publiken, vilka akter som går vidare i tävlingen. Det hela avslutas med en svensk-dansk final på The Tivoli.

Ett antal torsdagskvällar i höst intas The Tivoli (+ en omgång på Mejeriet i Lund) av de 16 uttagna akterna: Convoluted, Cinnamon Cycle, Effy Simon, Ella Sandberg, Hera, Hollow Heads, InCivility, KOLLAPS\E, Modesty, Odiur, Red Planet, TBA, Viceroy, Villovägar, Waterhill, 2friends. Det har varit en bredd av genrer och åldrar bland årets ansökningar. Det är även rekordmånga tjejer/kvinnor som ansökt.

“Att sitta i juryn detta året är en stor ära och jag brinner verkligen för att hjälpa och utveckla unga artister och musiker med stora drömmar. Jag är så taggad på att få se vad banden har att erbjuda oss!” - Hilda Denny, jurymedlem

Årets jury är noggrant utvald för att bidra med olika perspektiv: Hilda Denny (låtskrivare, artist), Carlos Barth (manager till Mando Diao), Dea Reuter (eventkoordinator, kommunikationsninja), Christian Andersen (producent, låtskrivare) samt en representant från Skånsk Live. Årets konferencier är Felicia Johansson, sångerska. Popkorn Nordic presenteras av The Tivoli, Studiefrämjandet Skåne-Blekinge och Kulturværftet (DK).

Genom det nya dansk-svenska samarbetet 2019 växte Popkorn och blev Popkorn Nordic. Syftet med Popkorn Nordic är att ge artister och band möjligheter till utveckling genom live-erfarenhet, nätverk och kunskap samt att skapa meningsfulla möten/upplevelser.

För mer information om Popkorn Nordic, kontakta Maria Malkert (folkbildningsutvecklare musik, Studiefrämjandet Skåne-Blekinge): maria.malkert@studieframjandet.se eller 0702-48 80 32

För speldatum med mer, se Facebook-eventen: https://fb.me/e/730gllr0y och https://fb.me/e/1l8ZT6LkI

Popkorn Nordic på Facebook: https://www.facebook.com/popkornnordic

Popkorn Nordic på Instagram: https://www.instagram.com/popkornnordic

HISTORIK POPKORN NORDIC

Första Popkorn ägde rum år 2000 på The Tivoli i Helsingborg. Sen dess har hundratals band och artister deltagit, varav många idag yrkesverksamma inom musikindustrin och kultursfären. Det kanske mest lysande exemplet är Maria Jane Smith och Victor Thell, numera den världskända duon Smith & Thell; De träffades när de deltog i Popkorn. Andra som deltagit är Guernica Mancini (vann Popkorn 2015, frontar numera ThunderMother), Louice Lindberg (låtskrivare, producent, artist), Isabella Sjöstrand (låtskrivare, producent), Simon Peyron (frontare Outtrigger, låtskrivare, producent) och Dennis Camitz (artist, låtskrivare).

Popkorn - Wall Of Fame

2000 – Footage 2001 – Post Absence 2002 – Clown

2003 – Marlon

2004 – Foxtown Five 2005 – D.N.I.

2006 – Crazy Lixx 2007 – Painted Voice 2008 – Act Strange

2009 – Goliath And The Giants 2010 – Rise Milton

2011 – WACK

2012 – Moment 22

2013 – Ursprunget 2014 – Earth Kids 2015 – Royal Ruckus 2016 – Kings Lounge 2017 – Uppehåll

2018 – The Stolen Post Office 2019 – Meraki (SE) , Aureola (DK)

2020--> 2021 – avgörs den 22 januari 2022!

Studiefrämjandet vill ge människor kunskap och kraft att forma sin framtid. Vi är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturupplevelser och föreläsningar. Varje år samlas över 200 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser. Vi har en särskild inriktning på om natur, djur, miljö och kultur.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.

Vi arbetar med hållbarhet som ledstjärna och är en plattform för samtal om hur vi skapar bästa möjliga värld för oss och kommande generationer.