Barnens snöskulpturfestival i Uppsala

Barnens snöskulpturfestival i Uppsala

Nu är det bara en vecka kvar till Barnens Snöskulpturfestival i Vasaparken! Festivalproducenterna Kajsa Gustafsson och Willy Palm arbetar för fullt med att färdigställa allt inför festivalens start måndag 20 februari. Det här är Uppsalas första snöskulpturfestival för barn och ungdomar. Arrangörerna hoppas att många hittar till Vasaparken under sportlovet och bygger på den stora gemensamma skulpturen och gör egna snöskulpturer.

Barnens Snöskulpturfestival är ett samarbete mellan Uppsala Konstnärsklubb och Studiefrämjandet. Initiativtagare och festivalproducenter är Kajsa Gustafsson från Uppsala Konstnärsklubb och Willy Palm. De har bl.a. samarbetat om det lyckade projektet "Utan Koordinater" under Kulturnatten. Vi hoppas att festivalen kommer att bli ett årligen återkommande arrangemang i Uppsala.

Barnens Snöskulpturfestival ordnas för att vi vill utnyttja det offentliga rummet i Uppsala till en mer kreativ, samarbetande och sammanförande verksamhet. Vi vill främja barns och ungdomars kreativitet och experimentlusta genom att ge dem möjlighet att undersöka materialet snö. Samtidigt vill vi visa att det finns ett värde i att skapa även om materialet är förgängligt. Vi vill också ge barn och unga möjlighet att möta professionella kulturutövare och arbeta tillsammans med dem. Vi vill visa att barns skapande är värdefullt och intressant för flera att se och bli inspirerade av.

Under Sportlovsveckan 2012 genomförs Barnens Snöskulpturfestival i Vasaparken, vid Biotopia. Under en vecka skulpterar vi i parken, skär, gräver, putsar, hackar, stampar och gnuggar fram form och liv ur snön. Tillsammans bygger vi en aldrig tidigare skådad skulpturpark som invigs på söndagen den 26e kl 14. Handledare, verktyg samt värmande brasa kommer att finnas i parken mellan 10.00 och 16.00 varje dag.

Festivalen genomförs med ekonomiskt stöd från Barn- och ungdomsnämnden, Uppsala kommun.

Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturarrangemang och föreläsningar. Varje år samlas 240 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet Studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 18 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfals och motarbeta främlingskap och rasism.

Studiefrämjandet har en särskild inriktining mot ökad kunskap om natur, djur, miljö och kultur. Vårt största verksamhetsområde, som framförallt samlar många unga deltagare, är kultur - främst musik.