Startskottet för Filmkarusellen sker på Arbis i Linköping 17 mars.

Filmkarusellen – en ny plattform för unga filmskapare

Efter framgångarna med musikturnén Livekarusellen och dansturnén Danskarusellen, presenterar Studiefrämjandet Östergötland i samarbete med Film i Öst den spännande satsningen Filmkarusellen. Syftet är att inspirera och stödja ungdomar i åldern 13–18 år med passion för film.

Målgrupp och fokus
Målgruppen för Filmkarusellen är ungdomar i Östergötland som vill lära sig att använda filmens magiska värld för att skapa sina berättelser. Det är ingen tävling. Fokus ligger på utveckling, lärande och att ha roligt med filmskapandet.

– Det känns fantastiskt roligt att vi tillsammans med Film i Öst har möjlighet att göra den här satsningen för unga filmskapare. Jag hoppas att många tar chansen att ansöka om en plats, säger Lina Steén, verksamhetsutvecklare på Studiefrämjandet Östergötland.

Ansökan och deltagande
Ansökningsperioden för Filmkarusellen är öppen. Vi har begränsat antal platser finns och söker främst filmskaparteam bestående av 3–5 personer. Varje team får utrustning, coachning och en budget för att under karusellens gång förvandla sina idéer till magi på vita duken. Man kan också ansöka enskilt för att sättas ihop med andra sökande. Sista ansökningsdag är 10 mars.

Genomförande
Filmkarusellen kickar igång 17 mars på Arbis i Linköping. Då sker också en inspirationsföreläsning med Vidar Olsson, filmskapare och vinnare av Lego Masters Sverige 2021. Under våren coachas sedan deltagarna via fler träffar – både fysiska och digitala. Filmkarusellen avslutas i maj på Cnema i Norrköping med en galakväll och visning av alla de skapade filmerna.

Mer filmskapande i framtiden
Efter Filmkarusellen är de unga filmskaparna redo för andra filmprojekt som exempelvis kortfilmstävlingarna Guldsvanen och Noomaraton. Studiefrämjandet erbjuder även fortsatt stöd genom studiecirklar i film.

För mer information och ansökan, kolla in studieframjandet.se/filmkarusellen.

Lina Steén, verksamhetsutvecklare Studiefrämjandet Östergötland
E-post: lina.steen@studieframjandet.se