Folkbildningen demokratiserar demokratin – även i Almedalen

Den 30 juni-7 juli pågår Almedalsveckan i Visby och Studiefrämjandet är på plats för att föra dialog med makthavare, samarbetsparter och andra aktörer.

Folkbildningen demokratiserar demokratin – även i Almedalen

Folkbildningen och dess företrädare måste bidra till att demokratisera demokratin för att  ge alla människor inflytande – också mellan valen.  Det anser Tjia Torpe, förbundschef på Studiefrämjandet. Hon påminner om att statens syften med folkbildning handlar om just detta:

– Vi ska stärka demokratin. Vi ska göra det möjligt för människor att påverka sin livssituation och skapa engagemang att ständigt delta i samhällsutvecklingen. Vi ska utjämna utbildningsklyftor och bredda intresset för och delaktigheten i kulturlivet.

Detta gör Studiefrämjandet dagligen genom studiecirklar, kurser och kulturevenemang inom alltifrån stadsodling, jakt och fiske, svampplockning till uttryck och utveckling inom kulturområden såsom musik, dans, teater, roll- och konfliktspel, trädgård, film, foto, skrivande, hållbar utveckling, föräldrastöd och mångfaldsarbete. Vi gör mycket och vi kan göra ännu mer om vi utmanar oss själva i studieförbunden.

– Studiefrämjandet har verksamhet i 288 kommuner. Dessa verksamheter gör reell skillnad för våra deltagare, för våra medlemsorganisationer och för den lokala utvecklingen. Det måste vi berätta om igen och igen och igen. Även i Almedalen, säger Tjia Torpe.

Debatt om alla barns och ungas rätt till kultur

Kommuner, kulturinstitutioner och organisationer har utifrån sitt politiska uppdrag barn och unga som främsta målgrupp. Alla ska inkluderas oavsett socioekonomi, normer, och stereotyper. Alla barn och unga har rätt till kultur – varför misslyckas vi gång på gång med uppdraget? Detta är en av de frågor Studiefrämjandet vill lyfta genom ett seminarium i samarbete med Sveriges Musik- och Kulturskoleråd (SMoK).

– Vi vill starta en diskussion om strukturella hinder, fasadsprickor, dimridåer, gatekeepers och annat vi måste våga prata om, säger Johan Kellokumpu, Utvecklingsledare inom Kultur och Samhälle på Studiefrämjandet riksförbundet.

Seminariet arrangeras på Länsteatern i Visby den 1 juli kl. 13:15. Arrangemanget ingår i ”Kultur i almedalen 2013” på Länsteatern.

Hållbar utveckling och nya deltagare hjärtefrågor

Studiefrämjandets förbundschef Tjia Torpe, representerar sitt studieförbund på plats i Almedalen. Förutom ungas rätt till kultur debatterar hon i flera frågor kring folkbildningens och studieförbundens roll under olika seminarier.

Hur arbetar vi för en hållbar tillväxt inom musiken? Hur kan public service bidra till att fler får tillgång till kunskap? Hur kan folkbildning se ut i ett alltmer digitaliserat samhälle? Hur bildat är Sverige och vad är nyttan med folkbildning? Detta och mycket mer vill Tjia Torpe sätta fingret på under Almedalsveckan:

– För att på riktigt göra skillnad både för individen och för samhället måste vi i Studiefrämjandet i alla våra dagliga verksamheter jobba för en hållbar utveckling. Det gör vi när vi tar hänsyn till ekologisk hållbarhet, som ligger våra hjärtan nära med vår profil mot natur, djur och miljö. Vi arbetar också med ekonomisk och framförallt social hållbarhet, säger Tjia Torpe. Folkbildning, fri och frivillig för alla, är social hållbarhet.

Studiefrämjandets deltagare, medlemsorganisationer, kurser och studiecirklar utgör en bredd som spänner över hela samhället och en mängd olika intresseområden inom djur, natur, miljö och kultur.

– Detta och vår partipolitiska- och religiösa obundenhet ger oss en möjlighet att bidra till både ökad kunskap och hållbarhet inom många områden. Men vi ser fortfarande utmaningar att nå fler nya deltagare som vi inte når idag. Och för att lyckas med det måste vi påverka politiker på nationell, regional och lokal nivå till att ge oss fortsatt förtroende och stöd för våra verksamheter. Därför är vi i Almedalen för att berätta om vad vi gör och hur vi gör skillnad, säger Tjia Torpe.

Evenemang under veckan

6 av Studiefrämjandets 19 medlemsorganisationer planerar seminarier, workshops och paneldebatter under veckan. Totalt sett arrangerar Studiefrämjandet och medlemsorganisationerna 30 evenemang under veckan!

Kom till Sveroks paneldebatt om vem som avgör vad som är en bra ungdomskommun och vad som gör en kommun till en bra plats att växa upp och vara ung i. Besök Naturskyddsföreningens seminarium om hur man vaccinerar sig mot pessimism – för hållbar utveckling, Fältbiologernas seminarium om Ojnareskogen, Jordens vänners evenemang där de reder ut begreppet ”greenwash” eller Jägareförbundets seminarium om människor och rovdjur – kan de förvaltas tillsammans?

Prata, lyssna, ställ frågor och mingla med oss och våra medlemsorganisationer i Almedalen!

Mer detaljerad info om Studiefrämjandets och medlemsorganisationernas arrangemang i Almedalen hittar du på:
studieframjandet.se/almedalen

Studiefrämjandets deltagande i korthet:

Alla barn och unga har rätt till kultur. Varför misslyckas vi med uppdraget?

1/7 2013 13:15 - 14:45 Länsteatern, Bredgatan 10
Arrangör: Studiefrämjandet och Sveriges Musik- och Kulturskoleråd (SMoK)
Arrangemanget ingår i "Kultur i Almedalen" på Länsteatern

Folkbildningen utmanar public service

1/7 2013 15:00 - 16:00 Uppsala universitet, Campus Gotland, Cramérgatan 3 (tidigare Högskolan) E31
Vägen till bildning kan vara krokig eller rak. Det viktiga är att vägarna finns. Men hur ser folkbildning ut i ett alltmer digitaliserat samhälle?

Arrangör: UR, Folkbildningsförbundet, Folkuniversitetet, Studiefrämjandet

Hållbar tillväxt i livemusiken – hur ska vi få våra artister och musiker att stanna hemma i Sverige?

2/7 2013 15:15 - 16:45 Länsteatern, Bredgatan 10
Arrangör: Musikerförbundet i samarbete med Musiksverige, Musikcentrum, Föreningen Svenska Tonsättare och Statens musikverk.
Arrangemanget ingår i "Kultur i Almedalen" på Länsteatern

Hur bildat är Sverige?

3/7 2013 10:30 - 12:00 Novgorodgränd 1
Bildningsdueller i Almedalen! Folkbildningsförbundet ställer frågan: hur bildat är Sverige? Medverkande från politik, vetenskap och folkbildning diskuterar vad som är viktigt att veta i dag, vilka som ska lära mer, och vad som egentligen är nyttan med bildning.

Arrangör: Folkbildningsförbundet, Studiefrämjandet och övriga studieförbund.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.