Från demo till topplista

Hur fungerar dagens snåriga musikindustri? Patrik Larsson, en av skivindistrins främsta konsulter, ger tillsammans med Studiefrämjandet i Stockholm lär dig mer! Skivbranschen är sedan flera år tillbaka inne i en period av stora förändringar. DIY, ”do it yourself”-andan breder ut sig. Denna förändring sker både internationellt och i Sverige. Det kommer fram många nya aktörer som tar tag i artistutveckling, produktion och rättigheter på ett helt annat sätt än tidigare. I Sverige är vi bra på att skriva låtar och producera musik men vi är inte lika bra på att skapa entreprenörer och artister som vet hur industrin fungerar. Det saknas ”musikbranschkunskap”. Detta är ett behov som ska tillfredsställas genom en helt ny utbildning som sätter artisten och den kreativa i fokus och ger alternativ inför en framtid inom en bransch i stor förändring. Denna kurs, som startar på Studeifrämjandet i Stockholm den 7 februari, tar ett helhetsgrepp på hur musikindustrin fungerar idag, där det blir allt vanligare att artister startar egna skivbolag. Och där distributionen sker via internet och mobilen. Målgruppen är aktiva inom musikbranschen. Artister, producenter, låtskrivare eller personer som är intresserade av att starta ett musikföretag. Patrik Larsson har ett brett kunnande inom musikbranschen med betoning på A & R-arbete, produktmanagement, distribution, licensiering och nya frågor som blir mer och mer aktuella såsom online-marketing och försäljning, branding och sync. Patrik har över 15 års erfarenhet av branschen som artist och producent och under de senaste 10 åren som A & R och produktmanager på ledande svenska oberoende musikföretag som MNW och Playground Music där han fått chans att arbeta med några av omvärldens mest intressanta oberoende artister. Bland annat så har Patrik sett till så att album från så olika artister som Timbuktu, Advance Patrol, Ison & Fille, Promoe, Varanteatern, Basement Jaxx, The Prodigy, DJ Tiesto, De La Soul osv hamnat på skivdiskarna. Patrik har i dag ett modernt och flexibelt musikföretag med fokus på produktion, förlag, management, konsultuppdrag, distribution, branding och marketing. Han har under åren som gått föreläst och medverkat i viktiga paneldiskussioner i samband med bland annat Popstad (Malmö och Stockholm), Urban Music Seminar (London), Amsterdam Dance Event, Big Bang (Stockholm), Scandinavian Music Convention (Stockholm), Hultsfredsfestivalen, Umeå Open, Swedish Music Seminar (New York), Kulturama, RML (Rockmusikerlinjen, Fryshuset i Stockholm) och runtom i landet på studieförbund och i skolor. Frågor besvaras fr.o.m. 29 jan av Patrik Larsson patrik@lightsout.se 0708-28 69 69 Studiefrämjandet är Sveriges tredje största studieförbund och finns i hela landet. Musik och annan kultur är det i särklass största verksamhetsområdet och svarar totalt för över 60% av verksamheten. Var tredje deltagare är under 25 år. Läs mer om kursen http://www.sfr.se/sto/tdm_musikinstr_vux_musikindustrin.shtml