Gatuteaterns Dag & Vardagsrebell – ett annorlunda budskap mitt i julkommersen

Gatuteaterns Dag & Vardagsrebell – ett annorlunda budskap mitt i julkommersen

För tredje året i rad är det återigen dags för Gatuteaterns dag. Söndag den 9 december tas Stockholms gator och torg över av artister, scenkonstnärer, vardagsrebeller och alla som har något att berätta, en idé att dela med sig av eller kärlek att sprida. Är du inne i city under söndagen ska du inte bli förvånad om du på shoppingstråk och i gallerior blir utsatt för osynlig teater eller stöter på levande skyltdockor, gröna gubbar, akrobater och clowner. Gatuteaterns dag är inget publikt arrangemang i vanlig bemärkelse. Det är snarare en dag då vi vill uppmana fler till att ta plats i det offentliga rummet och se det som en möjlig arena att yttra sig, underhålla och påverka. Att mitt i julkommersen tänka till kring vilken värld vi vill ha och agera därefter. AVSLUTNING PÅ VARDAGSREBELL Gatuteaterns dag är även avslutningen på ”Vardagsrebell”. Vardagsrebell har pågått under hela helgen på Studiefrämjandet Odenplan och Lava där deltagare från hela Sverige har fått metoder och inspiration för att nu och under resten av året våga vara rebellen i vardagen; att står upp mot förtryck och orättvisor på en lekfullt men allvarsamt sätt. Resultatet av helgens workshops i bl.a. gerillamarkandsföring, praktisk fredsaktivism, gatuteater och kreativ påverkan kommer under Gatuteaterns dag att blomma ut i manifestationer för att visa hur en fredlig rebell påverkar med humor och kreativitet! De arrangerande organisationerna bakom Gatuteaterns dag och Vardagsrebell är PeaceQuest, Unga Teaternätet, Rädda Världen, Ungkulturdagarna, Plural, Studiefrämjandet och Lava. Tillsammans har vi en bred inriktning på fred, solidaritet, scenkonst och miljö. Vi vill nu samla vår kunskap och entusiasm för att sprida den vidare och stärka ungas förmåga att påverka samhället. ÖPPET FÖR ALLA ATT MEDVERKA! Vill man delta under Gatuteaterns dag ska man komma förbi Lava under lördagen. Där pågår öppna workshops mellan kl 12-17 med flera engagerade organisationer inför Gatuteaterns dag. Den internationella fredsutställningen Yo! what happened to peace? är på plats och på kvällen är det Rebellfest med bla 11-manna reggaebandet Livelihood på scen. Se program på hemsidan.

Studiefrämjandet vill ge människor kunskap och kraft att forma sin framtid. Vi är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturupplevelser och föreläsningar. Varje år samlas över 200 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser. Vi har en särskild inriktning på om natur, djur, miljö och kultur.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.

Vi arbetar med hållbarhet som ledstjärna och är en plattform för samtal om hur vi skapar bästa möjliga värld för oss och kommande generationer.

Theo Hammar

Presskontakt Marknads- och Kommunikationschef 070-733 0510