Folkbildad tollare, foto Emilie Kanrell

Hundens vecka - för klokare hundägare och lyckligare hundar

Måndagen den 13 september startar Hundens vecka – en vecka då Studiefrämjandet tillsammans med Sveriges stora hundorganisationer vill locka både nya och gamla hundägare till att ge sina hundar ett bättre hundliv.

Hundens vecka är en dörröppnare till ett rikare hundliv. Under en vecka presenterar Studiefrämjandet en mängd aktiviteter som utvecklar både hundägaren och hunden. Aktiviteter som ger oss gladare och tröttare hundar och där husse och matte kan träffa nya vänner.

Det är många som skaffat hund under pandemin. Idag finns det enligt Jordbruksverket 40 000 fler hundägare i Sverige än för ett år sedan.

- Nu gäller det att vi hjälper hundägarna att aktivera sina hundar så både husse, matte och hunden mår bra och har roligt. Hundar är framavlade för att göra olika saker och gillar att få uppgifter. Men det kan vara svårt som hundägare att komma på utmaningar till sin hund och då kan vi på Studiefrämjandet hjälpa till, säger Lisa Holmberg, utvecklingsledare på Studiefrämjandet.

Tillsammans med Sveriges stora hundorganisationer – Svenska Kennelklubben, Sveriges Hundungdom och Svenska Brukshundsklubben - arrangerar Studiefrämjandet mängder av aktiviteter för hundägare och deras hundar runt om på brukshundsklubbar i hela landet. Studiefrämjandet bjuder även på digitala föreläsningar, så att alla, oberoende var i landet de befinner, ska kunna lära sig mer om hundar.

Här är några exempel på aktiviteter under Hundens vecka den 13-19 september:

Hundens vecka startade 2016 och antalet intresserade besökare har ökat år för år. Hundens vecka lockar både besökare som annars inte är på klubbarna och ”gamla” medlemmar och ledare som återvänder och blir aktiva igen.

Majoriteten av aktiviteterna inom Studiefrämjandet sker med ideella krafter och vi brinner för att uppmärksamma hur fantastiskt föreningslivet är och hur givande det är att mötas för att dela kunskaper och erfarenheter med andra.

På Studiefrämjandets hemsida hittar du fler än hundra olika aktiviteter inom ramen för Hundens vecka

Studiefrämjandet vill ge människor kunskap och kraft att forma sin framtid. Vi är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturupplevelser och föreläsningar. Varje år samlas över 200 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser. Vi har en särskild inriktning på om natur, djur, miljö och kultur.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.

Vi arbetar med hållbarhet som ledstjärna och är en plattform för samtal om hur vi skapar bästa möjliga värld för oss och kommande generationer.