Hundens vecka – upptäck glädjen i ett aktivt liv med din fyrbenta vän

Hundens vecka – upptäck glädjen i ett aktivt liv med din fyrbenta vän

Hundägare runt om i landet, detta är er vecka att fira. Studiefrämjandet, tillsammans med Sveriges stora hundorganisationer, presenterar stolt Hundens vecka – en vecka fylld av roliga aktiviteter och möjligheter att lära sig mer om sina hundar.

Hundens vecka, som äger rum den 11-17 september, syftar till att främja både hundägares och hundars välmående genom att erbjuda en rad spännande evenemang och tillfällen till kunskapsfördjupning.

-Under Hundens vecka presenterar vi mängder av saker man kan göra tillsammans med sin hund, aktiviteter som utvecklar både hundägaren och hunden. Det finns mycket att välja på, allt från lär dig mer om hundars mentalitet, valpövningar till räddningshundar och prova på agility. Det finns även föreläsningar på klubbarna och digitalt, säger Lisa Holmberg, utvecklingsledare på Studiefrämjandet.

Genom att främja det aktiva livet vill Studiefrämjandet ge hundägare möjlighet att träffa andra likasinnade och uppleva nya sätt att umgås med sina fyrbenta vänner.

Under veckan kommer hundklubbar över hela landet att erbjuda en rad aktiviteter och evenemang för hundägare i alla åldrar och alla typer av hundar. För de som är intresserade av att utöka sin hundkunskap kommer det att finnas föreläsningar och workshops om hundars beteende, träning och hälsa.

- När jag startade Hundens Vecka 2016 var tanken att uppmärksamma hundägare på alla fina aktiviteter som finns på hundklubbarna. Hundens Vecka har sedan vuxit för varje år och många nya människor har hittat ut till klubbarna. Stämpeln att det är bara de som tävlar och är jättekunniga som är aktiva i hundklubbarna har suddats ut, säger Ammi Gyllenquist samordnare av Hundens vecka i Västernorrland.

Hundens vecka arrangeras tillsammans med Studiefrämjandets medlemsorganisationer Svenska Brukshundklubben, Svenska Kennelklubben, Sveriges Hundungdom. Tillsammans bidrar vi till ett rikare och klokare liv med hund.