Collie som tränar

Hundens vecka - för klokare hundägare och lyckligare hundar

Det har verkligen varit en valpboom det senaste året. Nu gäller det att vi hjälper hundägarna att aktivera sina hundar så både husse, matte och hunden mår bra och har roligt. Hundar är framavlade för att göra olika saker och gillar att få uppgifter. Men det kan vara svårt som hundägare att komma på utmaningar till sin hund och då kan vi på Studiefrämjandet hjälpa till, säger Lisa Holmberg, utvecklingsledare på Studiefrämjandet.

Hundens vecka är en dörröppnare till ett rikare hundliv. Under en vecka presenterar Studiefrämjandet en mängd aktiviteter som utvecklar både hundägaren och hunden. Aktiviteter som ger oss gladare och tröttare hundar och husse och matte kan träffa nya vänner.

Tillsammans med lokala föreningar arrangerar Studiefrämjandet i Värmlands län mängder av aktiviteter för hundägare och deras hundar runt om i länet.

Här är några exempel på de 47 aktiviteter som sker i Vämlands län under Hundens vecka den 13-19 september:

-Prova på agility i Storfors (https://www.studieframjandet.s...)

- Veterinärföreläsning om hundens hälsa i Sunne (https://www.studieframjandet.s...)

- Uppvisning Hoopers i Kristinehamn (https://www.studieframjandet.s...)

Studiefrämjandet erbjuder också digitala, ofta gratis, föreläsningar med forskare och hundexperter som hundägare över hela landet kan delta på:

Hundens vecka arrangeras tillsammans med Sveriges stora hundorganisationer – Svenska Kennelklubben, Sveriges Hundungdom och Svenska Brukshundsklubben.

På Studiefrämjandets hemsida hittar du fler än hundra olika aktiviteter inom ramen för Hundens vecka

Studiefrämjandet vill ge människor kunskap och kraft att forma sin framtid. Vi är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturupplevelser och föreläsningar. Varje år samlas över 200 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser. Vi har en särskild inriktning på om natur, djur, miljö och kultur.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.

Vi arbetar med hållbarhet som ledstjärna och är en plattform för samtal om hur vi skapar bästa möjliga värld för oss och kommande generationer.