Klart för tioårsjubilerande Nemis på Sweden Rock Festival

Klart för tioårsjubilerande Nemis på Sweden Rock Festival

För tionde året i rad presenterar Sweden Rock Festival tillsammans med Studiefrämjandet en scen för ny svensk musik på festivalen. Nu är årets samtliga åtta band klara för scenen som går under rubriken Nemis – New Music In Sweden.

– Det är viktigt för hårdrockens utveckling att även nya band får chansen att visa upp sig. Därför är vi väldigt glada över att även i år i samarbete med Studiefrämjandet Musik vika åtta speltider åt några av Sveriges mest lovande band, säger Martin Forssman som är bokningsansvarig och vice VD för festivalen.

Detta är artisterna som ansökt och valts ut 2015:

MAIDAVALE

MaidaVale bildades på Gotland hösten 2012 men är numera ett Stockholmsbaserat band. Kvartetten spelar psykedelisk heavy blues med ett groove som för tankarna tillbaka till det sena 60-talets storheter. Sedan starten har de etablerat sig väl som ett attraktivt band i Stockholm med omnejd. 2015 är året då det äntligen blir resten av landets tur att få uppleva denna fantastiska liveakt. Bandets Facebooksida

Deception bandbild

DECEPTION
Karlstadbandet DECEPTION uppstod 2012 ur askorna av "Moshpit" och "Cause of Death". Bandet har hittills släppt två EPs; "Break the Silence" 2013 och "Altars of Sin" 2014. Båda epilogerna har fått bra kritik nationellt och internationellt.
Efter att nyligen ha avverkat en turné i Mexico och Kalifornien är bandet nu i full gång med att skriva låtar till det debutalbum som kommer tydliggöra att man har hittat sin plats inom svensk metal.

Wasted Shells bandfoto

WASTED SHELLS
"Det är någonting på gång i vårt land. Allt fler band bestämmer sig för att gå på den något smala stigen som slutligen leder till modern thrash metal. Det är dags att någon lägger asfalt på stigen, för Wasted Shells kör ångvälten och är redo att åka".
Orden tillhör Sweden Rocks recensent för Wasted Shells debutskiva "The Debt" (2011). Svenska Wasted Shells med sina rötter i Malmö/Lund har genom sina två fullängdsalbum "The Debt" (2011) och "The Collector" (2013) lyckats skapa ett eget unikt postmetalliskt sound, där melankoli och thrash metal agerar som huvudelement. Bandet har av media hyllats för sin variation och nyskapande, och kommer under våren spela in den nya EP:n "Dark Matter" som släpps lagom till att bandet ställer sig på Sweden Rock Festival i sommar.
Bandets Facebooksida

Browsing Collection

BROWSING COLLECTION
Browsing Collection består av en kvartett unga brudar från Skövde som sedan 2008 spelar "trallvänlig rock n' roll med punkattityd och metalinslag". Det hela började med ett gäng kassa instrument i en dammig verkstad vilket resulterade i en halvtaskig första EP, men sedan tog karriären en väldig fart. Efter att ha kommit långt i Sveriges största musiktävlingar, släppt ytterligare tre skivor, tagit emot ett stipendium från STIM OCH spelat på några av Sveriges största festivaler finns det inget som står i vägen för Browsing Collection. Bandet har även i sann DIY-anda släppt ett gäng musikvideos där de spelat in, mixat, filmat och editerat allt själva. Under dessa år har många medlemmar kommit och gått, men de viktiga åsikterna har alltid genomsyrat bandets musik: var nöjd med den du är, ta ingen skit, stå emot droger och rädda planeten! Med dessa tankar i sikte spelar nu bandet in sin första fullängdsplatta som släpps i år.
Bandets Facebooksida

Safemode

SAFEMODE
Safemode är ett metalcoreband från Uppsala som bildades 2007. År 2009 vann bandet rikstävlingen Rockkarusellen och efter att debutalbumet "For A Better Tomorrow" släpptes har man turnerat i både Latinamerika och Europa flertalet gånger. Bandet lyckades även vinna Red Bull Bedroom Jam's competition 2011, som även innebar ett uppträdande på Sonispheres efterfest i Stockholm. 2013 släpptes EP:n "Gold Digger", vars låtar plockades upp av amerikansk radio, vilket i sin tur ledde till att Safemode fick kontrakt med ett bokningsbolag i USA. Just nu jobbar bandet på ny musik som man avser släppa under 2015. Under tiden planerar bandet kommande turnéer i Europa och Nordamerika.

Royal Ruckus

ROYAL RUCKUS
Royal Ruckus är rockbandet som tar vara på och moderniserar det som är viktigast inom Rock n' Roll: Driv, sväng, själ, bra refränger med en rejäl dos attityd!
Sedan bandet bildades i nordvästra Skåne 2012 har de sett en ständigt växande publik runt om i landet. Utöver sina tre EP:s väntas ny musik under årets lopp, samt flera spelningar runt om i Sverige och Europa.

Seventribe band

SEVENTRIBE

Seventribe är en sjumannaarmé från Västerås som levererar hardcore/metal och har en enkel filosofi: Har du betalt med tid och pengar för att se Seventribe är det bandets plikt att ge dig en galen upplevelse, vare sig du står på en liten klubb i Tyskland eller i publikhavet på Sweden Rock Festival. Seventribe handlar om känslor, och kommer att visa att metal går djupare än din frisyr, dina kläder, tatueringar eller din sociala status...

Egonaut

EGONAUT

Sedan starten 2005 har Egonaut ägnat sig åt att förfina en alldeles egen variant av klassisk stoner rock till en blandning av 70-talsrock, metal, doom och modern riffrock. 2014 är året Egonaut står som vinnare av Studiefrämjandets riksomfattande tävling Livekarusellen och sommaren fylldes av festivalspelningar. Hösten har tillbringats på turné till Kroatien, en förbandsturné med Bigelf och inspelningen av ett tredje album. Det är ett mörkare och tyngre Egonaut festivalpubliken har att vänta... Doom'n'Roll!

Om Nemis

Nemis står för New Music In Sweden och lyfter fram mindre oetablerade band och artister på landets bästa scener. Nemis hittar man bland annat på klubbar som Kafé Deluxe i Växjö, Babel i Malmö och Sticky Fingers i Göteborg. Utöver Sweden Rock finns scenen på festivaler som Umeå Open, Peace & Love, Metallsvenskan och Putte i Parken.
www.nemis.se

Om Sweden Rock Festival

Sweden Rock Festival är en av Sveriges största musikfestivaler och inriktningen är hårdrock i alla dess former. I år går festivalen av stapeln 3-6 juni och bland de bokade artisterna finns Judas Priest, Five Finger Death Punch, Toto, Meshuggah och Def Leppard.

För mer information om Nemis på Sweden Rock Festival kontakta Burt von Bolton på Studiefrämjandet riksförbundet:

burt.von.bolton@studieframjandet.se 08-545 707 36

Till Sweden Rock Festivals hemsida