Sverigefinal 2015 - Livekarusellen & Danskarusellen,

Sverigefinal 2015 - Livekarusellen & Danskarusellen,

Den 23 maj är det Sverigefinal i Livekarusellen och Danskarusellen. Under hela våren har artister i hela landet dansat och spelat på Live- och Danskarusellens scener - flera av dem stod på scen för allra första gången. Nu är det 12 musikakter och 15 dansgrupper kvar som kommer att uppträda på finalscenerna från klockan 13.00 på Nöjesfabriken i Karlstad.

Vad är det som står på spel förutom äran? Jo, möjligheten att få stå på ännu fler scener. Några artisterna kommer till exempel att få uppträda på Putte i Parken och INmusicFestival i Kroatien.

- Vårt fokus i år har legat mycket på att få artisterna att växa, genom feedback från jury, personer i branschen och från andra deltagare i karusellen. Och det märks att det har gett resultat hos många av artisterna. Se bara på Örebro/Värmlands finalister Katthem som gjorde sin femte spelning någonsin på distriktsfestivalen, och som med självsäkerhet, attityd och spelglädje tog hem segern och nu kommer att stå på Nöjesfabrikens stora scen, säger Jonas Swanö, huvudansvarig för Live- och Danskarusellen.

Artisterna kommer att resa till Karlstad tillsammans med sina fans i varsin turnébuss. Minst 500 personer från Jokkmokk i norr till Kristianstad i söder kommer att rulla in i fjorton turnébussar till finalen på Nöjesfabriken i Karlstad.Karlstad den 23 maj. Finalen startar 13.00 och avslutas vid 21.00 då bussarna rullar hemåt igen,  det blir en lång härlig dag.

- Det blir en fantastisk publik och de kommer att få se fantastiska artister och en mängd olika uttryck och stilar. Helt galet grejt, säger Jonas Swanö. Och för de som inte kommer att kunna komma till Karlstad finns det möjlighet att se finalen streamad på livekarusellen.se.

Finalister i Livekarusellen 2015:

Gävleborg/Uppsala – Emanuel Almroth

Uppsala – Ida Fahlén
Uppsala – Ida Adriansson

Kort om Livekarusellen och Danskarusellen
Livekarusellen arrangeras av Studiefrämjandet i samarbete med fritidsgårdar, föreningar och lokala arrangörer. Livekarusellen startade i Linköping 1987 och har sedan dess involverat tusentals band och artister över hela landet. Sedan några år tillbaka finns också Danskarusellen. Alla är välkomna oavsett musik/dansstil, ålder och erfarenhet.

Se mer på livekarusellen.se och danskarusellen.se

För mer information, pressbilder och musik från artisterna, kontakta

Jonas Swanö, Huvudansvarig
jonas.swano@studieframjandet.se, 054-20 21 859

Johan Carlsson, Karusellchef Örebro/Värmland

Johan.carlsson@studieframjandet.se, 0709-10 87 79

Besök livekarusellen.se och danskarusellen.se. Du kan också följa livekarusellen och danskarusellen på facebook, twitter och instagram #livekarusellen #danskarusellen.

Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturarrangemang och föreläsningar. Varje år samlas över 200.000 deltagare i våra studiecirklar och kurser.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. I all vår verksamhet främjar vi mångfald och motarbetar utanförskap och rasism.